26.08.2021

Varumärke och servicelöfte skiljer dig från konkurrenterna

Företagarparet Viljami och Riikka Mehiläinen startade sin verksamhet från hemmakontoret och garaget. På bara ett par år har Elektroway blivit el- och energibranschens senaste framgångssaga.

Viljami och Riikka blev heltidsföretagare tillsam­mans. Samtidigt fördjupades relationen.

– Vi blev inte företagare efter ett samtal. Vi övervägde våra val noga.

Fröet till företagsidén fick gro i tre år. När Viljami arbetade som elingenjör på fabriken Kaukopää i Imatra började han göra elarbeten på fritiden för att tjäna lite extra. Ryktet spred sig. Uppdragen blev så småningom fler och kundkretsen större.

Tidigare hade Riikka och Viljami bott i Spanien under några år. Då hade Viljami skapat en firma för sitt arbete som golflärare och elmontör. När de återvände till Finland hamnade FO­numret i skrivbords­lådan.

I Imatra arbetade Riikka som företags­hälsovårdare på Terveystalo, och på fritiden hjälpte hon sin make med pappersarbetet i samband med firman. Till slut sa Riikka upp sig från sitt arbete i januari 2018 och började bygga ett varumärke för makens företag med hjälp av en reklambyrå.

Paret marknadsförde företaget som en pionjär för smarta energilösningar.

– Vi funderade på hur vi skulle profilera oss. Vi skrev ned företagets servicelöfte.

Företagsformen ändrades till aktiebolag, och makarna blev affärspartner. Viljami sa upp sig från fabriken, och redan samma år kunde paret anställa personal.

På två har företaget haft en enorm till­växt och har idag tio anställda.

Profilering med en image

Nyföretagscentrums företagsspecialist Miia Ruohio och Sven Langbein från Imatran Seudun Kehitysyhtiö nämner Elektroway som en förebild.

– Bara imagen är så stilig att den stick­er ut bland alla andra aktörer inom branschen.

Miia och Sven berömmer Elektroway för sin professionella tjänst.

– Elektroway är ett företag som ger en bra känsla till och med när fakturan ska betalas. Det är en glädje att se att tillväxt är möjlig trots svåra tider. De två unga, modiga människornas hjärtan är fyllda med företagsamhet.

Som verkställande direktör och chef för elarbetena fokuserar Viljami på försäljning och den tekniska delen. Riikka sköter verksamhetens utveckling, admi­nistration och kundtjänst.

– Viljami är den stabila berggrunden med båda fötterna på jorden, medan jag arbetar med innovation. Man måste inte alltid göra som alla andra, säger Riikka.

Solen skiner

När affärerna ökar, måste företagsverk­samheten även utvecklas, konstaterar Viljami. I företaget diskuteras kundernas el­ och energilösningar på ett övergripan­de sätt.

– När ny teknik släpps på marknaden är vi först framme för att testa och lära oss den nya tekniken. Varje kund får det lämpligaste förslaget på sammansättning.

Elektroways koncept har uppnått en betydande marknadsandel även utanför Södra Karelen. Företaget installerar solcellssystem till kunder i hela landet och siktar även på den internationella marknaden.

– Solenergi är en framtidsbransch under utveckling. Solen skiner från år till år, och det investerade kapitalet ger en stadig avkastning, säger Viljami.

Han och Riikka använder själva solenergi.

– Vi strävar efter självförsörjning och minskade utsläpp i vårt liv.