11.02.2022

Företagarparet sticker hål på myten om konst

S:t Karinsborna Pia och Patrik Edmans affärsidé utvecklades ur behovet av att lösa både säljarnas och köparnas problem, och då föddes konstwebbutiken Taiko som hade som mål att göra konsten tillgänglig för alla.

Under våren 2016 arbetade Patrik i sin egen kommunikationsbyrå.  Han kontaktades av en konstnär som behövde en webbplats. De visade sig att hen inte hade några pengar men däremot ett lager fyllt med konstverk. Konstnären ville bara ägna sig åt målandet men visste inte hur hen skulle sälja sin konst.

Pia och Patrik visste att det var en vanlig situation bland konstnärer – de visste inte hur de skulle sälja sina verk.  Paret upptäckte även att det inte heller är så enkelt att köpa konst. Det fattades en handelsplats, och där hittade de sin nisch.

Det var ”all in”

När idén till en konstwebbutik föddes insåg paret Edman att företaget skulle kräva en fullständig arbetsinsats från båda. Pia som arbetade på en reklambyrå sa upp sig, och Patrik la ned sin kommunikationsbyrå. Alla besparingar investerades i det nya företaget.

– Idén greppade tag i en och det var ”all in”. Vi trodde fullt ut på affärsidén, konstaterar Patrik.

Först fokuserade vi på att nå ut till konstnärerna och samlade ihop ett brett konstutbud. Samtidigt förbereddes marknadsföringen gentemot konsumenterna, och i mars 2016 öppnade webbutiken.

Paret Edman använde sig av Nyföretagscentrums, Turku Science Park Oy:s, tjänster. De fick bland  annat  utbildning  inom försäljning samt konkret hjälp med affärsverksamhetens tillväxt.

–  Man ska inte älta företagsidén på egen hand.  Företagsverksamheten kan komma i gång med hjälp av coachning, säger Pia.

Från det traditionella till nytt

Pia och Patrik började förnya en ganska konservativ bransch.  De ville sticka hål på myten om att konst endast är till för vissa välbeställda och att endast en del av mänskligheten förstår konst.

Webbutiken erbjuder konstverk till olika priser, suddar ut de geografiska gränserna och för konsten från galleriorna till soffan där hemma.

–  Plattformsekonomi är dagens ord, och den principen utgör också grunden för Taiko: en marknadsplats som sammanför olika aktörer och erbjuder konsumenterna ett brett utbud, förklara Patrik.

Affärsverksamheten grundar sig på provision, vilket är vanligt inom konstbranschen.

Trumslag som hörs hela vägen till utlandet

Paret Edman registrerade redan i starten varumärket Taiko för sitt företag Demosarte Oy. Namnet skapades ur det finska ordet taide och de första bokstäver i den svenska motsvarigheten konst. Taiko är även en japansk trumma som återspeglar det att företaget slår på stora trumman för konsten särskilt på sociala medier.

Företagandet har varit mycket arbetskrävande, och paret tog inte ut någon lön till sig själva under de första åren. Men nu är tillväxttakten bra, och företaget har nyligen anställt sin första arbetstagare.  Målet är att expandera utomlands.

– Konst tilltalar människor i hela världen, och Taikos professionella webbutik kan anpassas även till stora internationella marknader. Drivkraften hos Pia och Patrik kommer säkert att ta dem långt, konstaterar tillväxtcoachen Johanna Puhtila från Turku Science Park som hjälpt paret med rådgivning.