26.08.2021

Det visuella som trumfkort

Jasmiina Kolehmainen marknadsför sina produkter gratis i sociala medier. Inredningsföremålens varumärke fungerar, och webbhandeln går het. Tusentals Instagram-gillare för Puine Oy:s budskap vidare.

Lahtisföretagaren Jasmiina har marknadsfört sina produkter nästan enbart genom sociala medier. Puine Oy tillverkar små föremål och dekorationer av björkfanér. Jasmiina fotografer produk­terna till företagets hemsidor, Instagram och Facebook.

– Jag har nästan inte alls behövt an­vända betalda annonser i min marknads­föring. Ibland har Jasmiina betalat för mer synlighet för de uppdateringar på Instagram eller Facebook som redan har fått uppmärksamhet på sociala medier.

– Vi använder mest 200 euro åt gången för att öka synligheten.

Puine får sina kunder bland annat genom att människor delar företagets budskap vidare i diskussionsgrupper på sociala medier. Dessutom publicerar Jasmiina nyhetsbrev. Den största kostnaden i Puines marknadsföring har varit vissa mässbesök.

Tusentals gilla-markeringar

Puine är ett bra exempel på hur ett före­tag kan använda sociala medier på ett stiligt sätt för att främja handeln.

Nyföretagscentrumet Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:s affärsverksamhets­utvecklare Mikko Kyle berömmer Puines produktbilder och webbutikens visuella uttryck.

– Puine är ett av de finaste företagen som använder sociala medier för sin mark­nadsföring av produkthandel. Tusentals Instragram­gillare kan inte ha fel.

Mikko anser att Puine har lyckats bra med att uttrycka företagets berättelse.

– Puine har skött uppbyggnaden av sitt varumärke på ett unikt och anmärknings­värt sätt.

Puines intäktsmodell grundar sig främst på webbutiken. Enligt Jasmiina är hemsidornas informationsrikedom och visuella uttryck det viktigaste.

– Människor handlar inte från en sida som ser dålig ut.

Hålla i trådarna själv

Jasmiina studerade till ingenjör inom träteknik när hon fick idén att gå en Ung företagarekurs. Där fick Jasmiina pröva sina vingar tillsammans med två studiekamrater.

Hon hade redan en färdig idé. Jasmiina hade skrivit en hem­ och inredningsblogg om hennes och makens lägenhetsrenoveringar.

– Jag gjorde föremål och möbler av fa­nér till vårt hem. Människor blev intresserade av dem, och mina produkter blev efterfrågade.

Jasmiina utexaminerades aldrig som ingenjör. Det egna företaget drog iväg med henne. Hon kämpade länge som egenföretagare med stöd från sin partner. Kvällarna blev långa. Jasmiina var spänd inför att anställa sin första medarbetare.

– Jag har velat hålla i trådarna själv. Jag såg det som en risk att jag skulle anställa en olämplig medarbetare till företaget.

När Jasmiina var i graviditetens slut­skede och öppnade en liten affär i Lahtis anställde hon till sist en person som hon kände sedan förut.

Jasmiina klarade endast av att vara mammaledig i sju veckor. Efter det har hon anställt några medarbetare till. Även hennes man gick över till att arbeta heltid på Puine.

– Jag vill fortfarande vara den som har händerna i leran. Jag är den i företaget som gör största delen av ritningarna och planeringarna av produkterna.