14.02.2024

Palvelua suurella sydämellä

Kerimäkeläisen huoltoasema Behmin pelastajaksi osoittautuivat monet tukijalat, kun keväällä 2020 iski koronapandemia ja parin vuoden päästä vielä Ukrainan sota. Toiminta on koko ajan pystytty pitämään kannattavana. 

Miia ja Joni Behmistä tuli yrittäjiä, kun he ostivat Miian ystävän vanhempien pitämän huoltoaseman, koko kylän kohtaamispaikan. Asiakaspalvelu ja myyntityö olivat Miialle ja Jonille tuttuja entuudestaan, joten yrittäjyys oli luontevaa jatkumoa aiemmille työurille. Huoltoasemaansa he pyörittävät tasaveroisina kumppaneina kummankin päästessä toteuttamaan omia vahvuuksiaan. Jonin vastuulla on korjaamon puoli ja kaikki siihen liittyvä. Miia puolestaan hoitaa toimistotyöt ja vastaa enemmän myymälästä. Yleisiä huoltoaseman huolto- ja kunnossapitotöitä he tekevät yhdessä. 

Miia ja Joni toimivat myös työnantajina. Huoltoasema Behmillä työskentelee kolme palkattua työntekijää, jotka ovat yrittäjille kultaakin kalliimpia. 

Elinvoimaa kylään 

Yrityskaupassa innosti kova halu päästä toteuttamaan omaa visiota ja tuoda kyläläisille uusia palveluja. Perinteisten polttoainemyynnin, kahvila-, autonpesu- sekä Veikkaus-palveluiden lisäksi asemalta löytyy pienkonekorjaamo, joka huoltaa, korjaa ja myy muun muassa perämoottoreita, sähköpyöriä ja moottorikelkkoja. Palveluita kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaisesti. 

– Olemme molemmat asuneet koko ikämme Kerimäellä. Se, että saamme omalta osaltamme pitää pientä kyläämme elinvoimaisena, oli yksi ratkaiseva tekijä yrittäjiksi ryhtymisessä, toteavat Miia ja Joni yhteen ääneen. 

Päätöksenteossa tärkeänä tukena oli Itä-Savon Uusyrityskeskus, josta pariskunta sai varmistusta siihen, että yrityksellä on liiketaloudelliset perusteet pärjätä. 

– Kannattaa tutustua kunnolla ostettavan yrityksen taloustietoihin ja historiaan. Saimme Uusyrityskeskuksesta paljon tukea ja hyvät neuvot muun muassa rahoituksen järjestämiseen, kertoo Miia. 

Toimitusjohtaja ja yritysvalmentaja Katja Remes Itä-Savon Uusyrityskeskuksesta puolestaan toteaa Miian ja Jonin olevan juuri oikeat ihmiset jatkamaan huoltoasematoimintaa. 

– Kylmäasemat ovat yleistyneet ja perinteiset huoltoasemat jääneet monesti tyhjilleen. Kerimäellä kävi onneksi toisin ja jatkajien löytyessä kilpailutilanne polttoainejakelun osalta pysyi paikkakunnalla hyvänä. Miialla ja Jonilla on myönteinen asenne eivätkä he haasteista huolimatta jää surkuttelemaan, vaan hakevat aina positiivista ratkaisua ja uusia ideoita. 

Vahva usko tulevaisuuteen 

Positiivista asennetta tarvittiin, kun yrittäjyyden alkutaipaleelle osui sekä koronapandemia että Ukrainan sota ja sen kerrannaisvaikutuksena kustannustason raju nousu. 

Puskaradio osoittautui Kerimäellä sosiaalista mediaa paremmaksi markkinointikanavaksi. Koronasulun aikaan koko kylä hiljeni alkuun täysin, mutta sanan levitessä korjaamolla alkoi käydä kuhina. Pienkonekorjaamon ovi kävi tiuhaan, kun asiakkailla muiden aktiviteettien puutteessa oli aikaa huollattaa pienkoneitaan kuntoon. Tämä loi Miialle ja Jonille uskoa siihen, että heidän yrityksensä selviää mistä tahansa.