Mikä on liikeidea?

Liikeidea on kilpailuvalttisi markkinoilla: tekemällä jotain toisin ja paremmin kuin kilpailijat, tarjoat asiakkaillesi lisäarvoa. Liikeidea vastaa kysymyksiin

  • Mitä yrityksesi tekee?
  • Mitä tuotteita tai palveluita myyt?
  • Kuka on asiakkaasi, ja miten myynti tapahtuu?

Tarkastele liikeideaasi aina asiakkaan näkökulmasta – tuotteen tai palvelun täytyy olla sellainen, josta asiakas on valmis maksamaan. Kun keksit mielestäsi hyvän idean, kysy tuttaviltasi olisivatko he siitä kiinnostuneita tai toteuta markkinakysely, jolla selvität ovatko potentiaaliset asiakkaat halukkaita ostamaan tuotettasi tai palveluasi.

Mieti kilpailutilannetta laajemmin myös toimialan kautta. Toimialalla tarkoitetaan alaa, jolla yritys toimii, esimerkiksi ravitsemustoiminta (ravintolat, kahvilat), kampaamo- ja kauneudenhoitopalvelut, rakentaminen tai siivous. Jotkin toimialat ovat toisia kilpaillumpia, ja menestyminen vaatii erottautumista. Mitä voit tarjota vähän paremmin kuin muut?

Liikeideasi toimivuutta voit testata Ideanappi-palvelussa
Muista tarkistaa myös, vaatiiko liikeideasi toteuttaminen ammattipätevyyden tai toimiluvan