Markkinointi on asiakkaan auttamista

Markkinoinnin lähtökohtana ovat aina asiakas ja myytävä tuote tai palvelu. Aloita markkinoinnin suunnittelu miettimällä miksi asiakkaan kannattaisi ostaa juuri sinulta ja mitä sinä voisit tehdä asiakkaan auttamiseksi. Tavoitteesi on siis ratkaista jokin asiakkaan ongelma tai tarve uudella tavalla tai paremmin kuin kilpailijat. Näitä asioita olet pohtinut jo liiketoimintasuunnitelmaa tehdessäsi ja siihen kannattaakin palata aika ajoin.

Markkinointi on myös asiakashankintaa. Suunnittele markkinointitoimenpiteesi pitämällä mielessä, että kilpailijasikin ovat kiinnostuneita saamaan samojen asiakkaiden huomion. Parhaimmillaan markkinointisi tuottaa elämyksiä ja oivalluksia, jotka puolestaan aktivoivat ja innostavat asiakkaita toimimaan – ostamaan juuri sinulta ja suosittelemaan sinua myös muille.

Hyödynnä laajasti myös sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia: omia päivityksiä eri kanavissa, blogitekstejä sekä maksettua mainontaa.

Kohdenna

Tehokas myynti ja markkinointi perustuvat tarkkaan kohdentamiseen. Mieti siis, millaisia asiakkaita haluat tavoittaa eli kenelle tuotteesi tai palvelusi on suunniteltu ja mistä heidät tavoitat. Jos myyt lasten leluja, niitä ei ehkä kannata markkinoida pelialan verkkosivuilla vaan tavoitat potentiaalisen asiakaskunnan paremmin mainostamalla perhelehdessä.

Asiakaskokemus ratkaisee

Mitä parempaa palautetta yrityksesi saa asiakkailta, sitä suurempaa joukkoa se alkaa kiinnostaa. Ihmiset ovat innokkaita suosittelemaan hyvää tuotetta tai palvelua, kun he kokevat saaneensa enemmän kuin odottivat. Brändää tuotteesi tai palvelusi. Ylläpidä asiakassuhteita: tarjoa asiakkaillesi lisäapua, hyödyllisiä oppaita ja kiinnostavia sisältöjä uutiskirjeessä tai blogissa. Tee ostamisesta helppoa ja miellyttävää. Ilahduta ja yllätä kaupanpäällisellä.

Haluatko tietää markkinoinnista lisää? Lataa maksuton Perustamisopas ja tutustu Markkinoinnin strategiset valinnat -suunnittelupohjaan.