14.02.2023

Med kunskap och fokus

De senaste åren har många företagare gått igenom oväntade upp- och nedgångar. Företagarna bakom Bistro Holvi har inte låtit sig slås ned av de tuffa åren, utan har fortsatt fokusera på sitt eget arbete utan att tumma på kreativiteten och modet.

Bistro Holvis djupaste väsen beskrivs av företagarna Roope Rasks och Pia Montonens vilja och mod att använda sina gedigna yrkeskunskaper till att laga mat av hög kvalitet.

– Vi slog upp dörrarna i början av år 2018 med skräckblandad förtjusning. Vi hade dock goda kunskaper om det praktiska arbetet och en känsla av att vi hade gjort ett bra bakgrundsarbete. Sedan dess har vi kunnat behålla fokuset på rätt ställe, konstaterar Pia och Roope.

Bistro Holvi har lyckats öka sin omsättning och personal under coronaåren. Den utmanande perioden i restaurangbranschen har inte släckt företagarnas passion att utveckla sin affärsverksamhet.  Våren 2020 stängde corona restaurangens dörrar, men det tog inte mer än en vecka förrän Pia och Roope fick en idé.

– Vi var tvungna att vända upp och ner på verksamheten och komma på hur vi skulle få folk att njuta av restaurangmat när dörrarna var stängda. Vi satt en hel dag med en reklambyrå och filade på planen, från förpackningar till reklam. När idén var klar satte vi den i verket och folk kom till vårt kök för att hämta mat via bakfönstret, säger Roope glatt.

Uppmuntrades att ta de första stegen

Berättelsen om Bistro Holvi tog sin början i september 2017 i S:t Michel när arbetskamraterna Roope och Pia beslutade sig för  att  göra  verklighet  av  sin  långvariga  dröm. Grundandet av en egen restaurang fick vind i seglen när de fick möjlighet att köpa sin gamla arbetsplats.

– Även om vi redan arbetade inom restaurangbranschen inledde vi ett rätt grundligt bakgrundsarbete för att se hur man grundar ett företag. Vi fick uppleva de första stegen som företagare tillsammans, minns Roope och Pia.

Innan de kunde förverkliga sin dröm tog de fram flera kalkyler och analyser tillsammans med Heli Tavasti från Nyföretagscentrumet Mikkelin seudun Uusyrityskeskus och en banktjänsteman. Experterna på företagande hjälpte dem inte bara med praktiska saker, utan uppmuntrade dem också inför allt som var nytt.

– Vi var osäkra och lite rädda. Då sade jag till Pia att om banken och Heli litar på oss så kanske vi också borde lita på oss själva, skrattar Roope.

I början av deras resa övertygades Heli av de nya företagarnas motivation och professionalitet.

– Bistro Holvi är ett bra exempel på när en långvarig dröm och gedigen erfarenhet från branschen förenas. De har en tydlig vision och rolluppdelning samt den uthållighet och envishet som krävs av företagare.

Att axla de nya rollerna

När Pia och Roope blivit företagare var det dags för dem att se över sin egen tankevärld.  Även om de hade årtionden av erfarenhet från branschen hade de ännu inte någon övergripande bild av företagande eller chefsrollen.

–  Som  företagare  är  man  ibland  chaufför, ibland diskare och sedan tar man på sig VD‑kostymen. Vi vill föregå med gott exempel och vara med i det praktiska arbetet, berättar Roope.

– Vi är mycket glada över våra anställda och vill som chefer uppmärksamma dem som personer och deras livssituation, fyller Pia i.