14.02.2023

En långvarig dröm gick i uppfyllelse

För fyra år sedan lämnade Mauri Carlson och Esko Haverinen sina anställningar och grundade ett gemensamt takföretag, där de delar jämnt på ansvaret och friheten. Drömmen om att driva ett företag hann mogna i ett tjugotal år.

Både Mauri och Esko hade arbetat inom takbranschen i ett tjugotal år när de bestämde sig för att uppfylla sin långvariga dröm om att bli företagare. Första gången de planerade grunda ett gemensamt företag var för mer än tio år sedan, men då valde de att stanna kvar i sina avlönade arbeten. Flera år senare, i början av 2019, grundade de sitt eget takföretag Kattoisännöinti Oy.

– Vi har alltid brunnit för företagsamhet.  Ibland har elden falnat, men sedan har den alltid flammat upp på nytt.  Vi kunde inte släppa tanken, så vi var bara tvungna att bli företagare. Då behöver vi inte sedan i gungstolen ångra att vi aldrig ens  provade  på  det,  skrattar  Mauri  och  Esko.

Åsikter och råd

När de skulle grunda företaget kunde de enkelt undersöka konkurrensläget tack vare sina kunskaper och sin erfarenhet. De kontaktade också Nyföretagscentrumet YritysVoimala Oy – Hyvinkään ja Riihimäen seudun Uusyrityskeskus. Genom samtal med företagsrådgivare Jukka Pötry fick de bekräftat att de hade alla förutsättningar för att grunda ett företag.

– De hade redan tydliga planer och ville främst höra mina åsikter om deras färdiga ekonomiska kalkyler. Tanken var redan från början att grunda ett stort arbetsgivarföretag. De skulle alltså inte bara sysselsätta sig själva, vilket är vanligare för nya företagare, berättar Jukka.

Efter det första mötet tog det bara några veckor till företagets grundande.

– Alla papper ordnades med ett par besök hos Nyföretagscentrumet. Vi började med en gång att förhandla om lån med banken och skickade in en ansökan om ett FO‑nummer, säger Mauri och Esko om den intensiva första tiden.

Kundens behov i främsta rummet

Som företagare har Mauri och Esko kunnat utveckla idéer som legat och grott länge. Livscykeltänkande, kundorientering, ärlighet och öppenhet är några av värderingarna som syns i företagets vardag. De lagar tak som går att laga, även om någon annan aktör hellre hade bytt ut det mot ett nytt.

– Vi vill ge bra service till kunden. Vi säljer inte arbete som det inte är vettigt att genomföra. Det vore slöseri. Vi har inget behov av att utföra arbeten i onödan, berättar Esko.

Företagarna har ända från början trott på att de kommer att klara det, och nu kan de konstatera att de har lyckats bättre än de hade kunnat tro. Företaget har vuxit snabbt under de första åren med en tillväxt på nästan 100 procent per år.

– Vi har trott på vår grej och har därmed kunnat lägga anbud på och vunnit även stora projekt. En lönsam verksamhet är vår högsta prioritet, konstaterar Esko.

Nu har företaget 23 anställda; såväl unga plåtslagarstuderande som erfarna veteraner.

– Vi har ingen större lust att ytterligare utöka verksamheten. Håller vi oss på den här nivån så får vi lagom mycket fritid också, funderar Mauri och Esko.