08.04.2021

Yritysneuvoja Ilona Ukkonen luotsaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n uutta digihanketta

Suomen Uusyrityskeskukset ry on saanut Yksityisyrittäjäin säätiöltä hankeapurahan yritysneuvonnan digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja pilotointiin. Hankkeeseen on palkattu yritysneuvojaksi Ilona Ukkonen, jolla on laaja kokemus alkavien yrittäjien ohjaamisesta.

Kokenut yritysneuvoja odottaa innolla uusien yrittäjyyshaaveiden kohtaamista

Äänekoskella asuvalla Ilona Ukkosella on monipuolista osaamista ja pitkä historia yrityskehittäjänä, yrittäjyysvalmentajana ja yritysneuvojana. Hänen leipälajejaan ovat aloittavan yrittäjän ohjaus ja yritysidean sparraaminen liikeideaksi sekä palveluprosessien kehittäminen, kouluttaminen ja sisällöntuotanto.

– Tartun työtehtävään intomielellä! Hankkeen ytimessä on neuvontapalveluprosessin alkuvaiheen tuotteistaminen digitaaliseksi. Tavoitteena on tukea ja ohjata aloittavaa yrittäjää ketterästi eteenpäin ideasta kohti liikeideaa ja yrityksen perustamista, Ukkonen kuvaa.

Ukkonen on toiminut aikaisemmin Keski-Suomen Uusyrityskeskuksen yritysneuvojana, joten Uusyrityskeskusten toimintakonsepti ja yrittäjyyttä suunnittelevien mieltä askarruttavat kysymykset ovat hänelle ennestään tuttuja.

– Ilonan rekrytoiminen hankkeeseen oli hyvin luontevaa. Hän on erittäin asiantunteva yritysneuvoja ja valmiiksi perillä verkostomme asioista. Ilonan kanssa saadaan hanke nopeasti vauhtiin, iloitsee Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Digitaalisessa palvelukanavassa pyritään tavoittamaan erityisesti nuoret yrittäjyyttä pohtivat

Yksityisyrittäjäin säätiön rahoittamassa hankkeessa pilotoidaan uutta tapaa tarjota alkuvaiheen yritysneuvontaa valtakunnallisesti Uusyrityskeskusten kehittämän Ideanappi-työkalun sekä livechatin avulla. Digitaalisten palvelujen avulla pyritään tavoittamaan erityisesti nuoret, jotka pohtivat yrittäjyyttä opintojensa ohella tai valmistumisensa jälkeen.

– Yksityisyrittäjäin säätiön apurahalla on rohkaiseva ja uudistava vaikutus. Jos digitaaliset palvelukanavamme osoittautuvat vaikuttaviksi, kynnys niiden entistä laajempaan käyttöönottoon madaltuu huomattavasti. Olemme hyvin kiitollisia säätiön meille myöntämästä tuesta, Kallama toteaa.

Uusyrityskeskusten tarjoama maksuton palvelu perustuu neuvonnan henkilökohtaisuuteen. Kunkin asiakkaan yrittäjävalmiuksia ja liikeidean kannattavuutta pohditaan tapauskohtaisesti. Digitaaliset palvelut ovat hyvin matalan kynnyksen väylä neuvontaan. Hankkeen tavoitteena on osoittaa kunnille, jotka ovat Uusyrityskeskusten merkittäviä rahoittajia, että digitaalisten palvelujen yhteinen resursointi ja rahoittaminen kannattaa.