TE-asiakaspalvelukeskus ja Suomen Uusyrityskeskukset yhteistyöhön
Työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus (TE-asiakaspalvelukeskus) on ryhtynyt Suomen Uusyrityskeskukset ry:n kumppaniksi. Yhteistyön tarkoituksena on selkeyttää yrittäjän palvelupolkua asiakkaalle.
TE-asiakaspalvelukeskus palvelee yrittäjiä muun muassa Yritys-Suomi-puhelinpalvelussa ja Yrittäjän talousapu -palvelussa. Uusyrityskeskukset tarjoavat henkilökohtaista yrityksen perustamisneuvontaa lähellä yrittäjää ja paikallisen yrittäjyyskentän tuntien.
– Muodostamme yhdessä Uusyrityskeskusten kanssa kattavan palvelupolun yrittäjyyteen. Yritys-Suomi-palvelu vastaa alkuvaiheen kysymyksiin yrittäjyydestä ja antaa tietoa julkisista yritys- ja työantajapalveluista helposti puhelimen ja verkon kautta. Uusyrityskeskukset opastavat syvemmin ja kulkevat vierellä, kun yritystoiminnan käynnistämien tulee ajankohtaiseksi, toteaa palvelupäällikkö Marjo Öhmann TE-asiakaspalvelukeskuksesta.
TE-asiakaspalvelukeskus ohjaa asiakkaita alueellisiin Uusyrityskeskuksiin ja evästää tapaamiseen yritysneuvojan kanssa.
– Kun yrittäjä on ensin yhteydessä meihin, pystymme auttamaan häntä valmistautumaan tapaamiseen paikallisen Uusyrityskeskuksen kanssa. TE-asiakaspalvelukeskus neuvoo yrittäjää myös mahdollisissa talousvaikeuksissa Yrittäjän talousapu -palvelun kautta, Öhmann kertoo.
Yhteinen tavoite
Sekä TE-asiakaspalvelukeskus että Suomen Uusyrityskeskukset haluavat edistää yrittäjyyttä Suomessa ja varmistaa sen, että jokainen yrittäjäksi aikova ja yrittäjänä toimiva saa kaiken tarvitsemansa tiedon ja tuen. Neuvontapalveluiden avulla yrittäjä voi selvitä kohtaamistaan vaikeuksista ja välttää niitä.
Uusyrityskeskukset suosittelevat yrittäjää hyödyntämään muiden palveluiden lisäksi TE-asiakaspalvelukeskuksen avun työntekijöitä rekrytoidessaan. Jokaisen yrittäjän tulisi myös pitää mielessä Yrittäjän talousapu -palvelu.
– Uusyrityskeskusten yritysneuvonnan tavoitteena on tietysti se, että yritys ei hyvän suunnittelun ja varautumisen myötä joudu talousvaikeuksiin. Korona oli kuitenkin konkreettinen esimerkki siitä, että talousvaikeudet voivat jossain yrittäjyyden vaiheessa koskea ketä tahansa. Silloin maksuton Yrittäjän talousapu -palvelu on se taho, jonka puoleen kannattaa heti kääntyä, toteaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.
Kuva: Yrittäjän talousapu
Lisätietoja:
Suomen Uusyrityskeskukset ry
toimitusjohtaja Susanna Kallama
p. 040 587 2445
susanna.kallama@uusyrityskeskus.fi
TE-asiakaspalvelukeskus (ELY)
palvelupäällikkö Marjo Öhmann
p. 0295 024 253
marjo.ohmann@ely-keskus.fi