31.08.2018 | Anneli Komi

Verkostoituminen pitää yrittäjän vetreänä

Verkostoitumisesta on hyötyä kaikille, mutta yrittäjille verkostoituminen on yrityksen elinehto. Muiden yrittäjien kanssa verkostoituminen tarjoaa yrittäjälle myös vertaistukea, joka on tärkeää jaksamisen ja kehittymisen kannalta.

Verkostoitua voi aina ja kaikkialla. Yrittäjille suunnattujen tapahtumien lisäksi verkostoitumista tehdään myös siviilissä: sukujuhlissa, lasten juhlissa, oman kylän tapahtumissa tai vaikkapa päiväkodin pihalla muiden vanhempien kanssa. Verkostoitumisen tulisi olla yrittäjällä ”selkärangassa”, ja oman yrityksen hissipuhe treenattuna niin valmiiksi, että sen voi nykäistä hihasta missä vain ja kenelle vain. Hissipuheita voi ja kannattaa muuten olla useita eri tilanteeseen, sama tarina muokattuna aina kohderyhmän mukaan!

Verkostoituminen muiden yrittäjien kanssa tarjoaa vertaistukea

Verkostoituminen on tärkeää bisneksen kannalta, mutta yrittäjän kannattaa verkostoitua myös saadakseen vertaistukea. Mietin usein, että lopulta vain yrittäjä pystyy täysin ymmärtämään toista yrittäjää. Vertaistuki ja ajatusten vaihto kollegan kanssa antaa sekä henkisiä voimavaroja että kirkastaa omaa yrittäjyyttä.

Yrittäminen etenkin kotitoimistossa työskentelevälle on monesti tosi yksinäistä hommaa. Kun saa sanoittaa omia ajatuksia ja peilata vaikkapa oman yrityksen strategiaa toisen yrittäjän kanssa, saattaa itsekin hoksata jotain sellaista, mitä ei yksin asiaa pyörittäessä hoksaisi. Toiselle yrittäjälle on myös paljon helpompaa avata yrittämiseen liittyviä tuskia kuin jollekin sellaiselle, jolla ei ole kokemusta yrittäjyydestä. Se helpottaa, kun tulee kuulluksi juuri oikealla tavalla ja saa tukea vaikeisiin hetkiin ilman tuomioita tai tulkintoja.

Minulla itselläni on muutamia hyviä luottoyrittäjäystäviä, joiden kanssa juttelen säännöllisesti yrittäjyydestä ja sen mukanaan tuomista iloista sekä haasteista. Keskustelemme siitä, miten yrittäjyys vaikuttaa perheeseen ja parisuhteeseen, iloitsemme toistemme onnistumisista ja jaamme surun vastoinkäymisistä. Nämä keskustelut antavat ihmeellisen paljon voimaa!

Olen pistänyt merkille myös sellaisen seikan, että yrittäjät ovat hyvin ratkaisukeskeisiä. Jos vain uskallat avautua ja kertoa toiselle yrittäjälle haasteestasi, hän melko varmasti alkaa etsiä kanssasi, tai puolestasi, siihen ratkaisua. Tästäkin syystä pidän verkostoitumista erittäin tärkeänä. Sitä kautta voi saada omiin haasteisiin uusia näkökulmia, toimintamalleja ja ratkaisuja.

Kannustan kaikkia yrittäjiä etsimään ainakin yhden yrittäjän, olkoon se sitten mentori tai viereisen liikkeen omistaja, ystäväkseen ja juttukaverikseen!

Verkostot vievät viestiäsi

Ajattelen, että verkostoitumisen ydin on siinä, että se luo yhteyksiä ihmisiin. Mielestäni on hyvä unohtaa ainainen myyminen ja keskittyä juurikin yhteyden luomiseen erilaisten kontaktien kanssa. Kun yhteys syntyy, poikii se usein kauppaakin. Sitä kuulee usein sanottavan, että ”koskaan ei tiedä mitä kautta myynti lopulta tulee, ja siksi kannattaa verkostoitua”. Allekirjoitan tuon lauseen täysin. Järjestän työkseni yritystapahtumia ja olen usein nähnyt tilanteita, joissa kauppaa tehdään jonkun puolesta: ”mun vaimon veli kilpailuttaa parhaillaan sisustussuunnittelijoita toimistoansa varten, annahan kun vien käyntikorttisi hänelle”. Referenssit on mitä parhain myyntivaltti. Verkostoitumisen avulla saat parhaimmillaan jonkun kertomaan sinusta – myymään tuotettasi puolestasi!

Yritystapahtumissa olen myös huomannut, että tosi usein yrittäjät haluavat löytää asiakkaita hyville tyypeille. Yrittäjillä on monesti jo lähtökohtaisesti sellainen asenne, että yrittäjä auttaa yrittäjää. Tätä asennetta kannattaa hyödyntää ja asennoitua niin itsekin. Kun on itse valmis avittamaan toisen liiketoimintaa, saa todennäköisesti myös itselle hyvää takaisin.

Kirjoittaja on kansainvälisen liiketalouden tradenomi, IBA, Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon suorittanut Rakentavan Vuorovaikutuksen Ohjaaja, AK Relations Oy:n toimitusjohtaja (vuodesta 2008) sekä pienyrittäjien verkostoitumista helpottavien BusinessMaker-yritystreffien kehittäjä.