02.07.2021 | Erkki Holmila

Onko brändisi “vapaana”?

”Saako naapurin tontille rakentaa?”, kysyy vanhassa vitsissä nimimerkki Paalutinko turhaan. Uutta brändiä luotaessa kannattaa varmistaa, ettei vahingossa paaluta naapurin tontille.

Onko oma brändi “vapaana”?

Useimmiten yrityksen nimi on sama kuin sen tarjoaman tuotteen tai palvelun nimi, ja siten myös sen tärkein brändi. Uuden yrityksen kannattaa jo heti ennen nimen valintaa varmistaa, että nimi on vapaana käytettäväksi, eli että sen käyttö ei loukkaa toisten oikeuksia.

Entäpä jos epähuomiossa paaluttaa naapurin tontille?

Tavaramerkkioikeus on yksinoikeus, eli sen haltijalla on oikeus kieltää muita käyttämästä loukkaavaa brändiä. Samoin kuin naapurin tontille rakennettu talo tulee purkaa, niin myös naapurin tontille luotu brändi tulee vaihtaa. Käytännössä tämä tarkoittaa nimestä luopumista, ja pahimmassa tapauksessa vahingonkorvausvastuuta. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että ennen kuin brändin luomiseen ja markkinointiin investoidaan merkittäviä summia, ollaan varmistettu että se ei loukkaa muiden oikeuksia, eli että brändiä ei rakenneta jo toisen varaamalle tontille.

Brändin vapaana oleminen kannattaa selvittää jo aivan alkuvaiheessa. Sen vaihtaminen myöhemmässä vaiheessa on kallista, ja tällöin myös brändiin jo tehdyt investoinnit ja markkinointikustannukset menetetään.

Arvioi brändin tilanne heti yritystoiminnan alussa

Useimmiten yrittäjä tarkistaa, onko nimeen liittyvät verkkotunnukset jo rekisteröity, ja löytyykö Googlesta samannimisiä tuotteita ja palveluja. Verkkotunnus- ja Google-hauilla ei kuitenkaan saada riittävää kuvaa siitä, onko nimi vapaana.

Brändin vapaana olemista arvioitaessa tärkein asia on selvittää se, onko joku rekisteröinyt saman tai samankaltaisen nimen tavaramerkiksi. Suomalaiset rekisteröinnit voi kartoittaa PRH:n tietokannassa, ja EU-rekisteröinnit EU-viraston tietokannassa. Mikäli tarkoituksena on toimia myös Suomen ulkopuolella (esim. muut pohjoismaat), kannattaa aiemmat rekisteröinnit tarkistaa EU-viraston tarjoamasta TmView-tietokannasta, joka sisältää tiedot yli 50 maan (ml. kaikki EU-maat) tietokannoista.

Se, että kaupparekisteri hyväksyy toiminimen rekisteröinnin ei myöskään vielä tarkoita, että nimi on käytettävissä. Vapaana oleva domainnimi ei myöskään tarkoita, että tavaramerkki on vapaana.

Kolme vinkkiä aloittavalle yrittäjälle

1. Hyödynnä ilmaiset tietokannat

EU-viraston ylläpitämä tietokanta TmView on paras ilmainen tietokanta maailmassa. Siinä voi yhdellä haulla tehdä lähes globaalin tutkimuksen. Tutkimusta ei kannata rajoittaa vain Suomeen, jos aikeissa on toimia kansainvälisesti.

2. Kohdista haut oikeisiin tavara- ja palveluluokkiin

Tavaramerkit rekisteröidään aina tietyille tavaroille ja palveluille. Tavarat ja palvelut jaotellaan 45 luokkaan, ja tutkimuksessa on tärkeä tietää mihin luokkaan omat tuotteet tai palvelut kuuluvat. Jos oma tuote on vaikkapa lääketieteellinen diagnostiikkalaite (luokka 10), ei tällöin nimen käyttöä estä se, että joku on rekisteröinyt samankaltaisen nimen vaikkapa leivoksille (luokka 30). Tavaraluokkien yleiskuvaukset näet esimerkiksi täältä.

3. Tavaramerkkioikeus on laaja

Yritykset tyypillisesti arvioivat merkkien samankaltaisuutta hieman kuin domainnimien saatavuutta: pienetkin erot riittävät siihen, että nimi on vapaana. Tavaramerkkien kohdalla tämä ei päde, vaan tavaramerkkien sekoitettavuus on varsin laaja. Maallikolle hyvin erilaisiltakin näyttävät nimet voivat olla oikeudellisesti liian samankaltaiset. Toisaalta tämän hyvä puoli on se, että kun yritys rekisteröi tavaramerkin, on rekisteröinnin antama yksinoikeus muita vastaan varsin laaja.

Järjestämme torstaina 12.8.2021 klo 10 ilmaisen noin 45 minuutin webinaarin, jossa näytämme live demona, kuinka brändille voidaan tehdä laadukas ennakkotutkimus ilmaiseksi. Webinaarissa käsitellään myös muita brändin valintaan liittyviä kysymyksiä, kuten merkin suojattavuuden (erottamiskyvyn) arviointi.

Webinaariin voit ilmoittautua osoitteessa www.tavaramerkki.fi/webinaari. Paikkoja on rajoitetusti.

Erkki Holmila
Kirjoittaja on Ipriq Oy:n osakas ja IPR-lakimies.