11.01.2022

Yrittäjäpari murtaa taiteen myyttiä

Kaarinalaisten Pia ja Patrik Edmanin liikeidea kehittyi tarpeesta ratkaista myyjien ja ostajien ongelma. Syntyi taiteen verkkokauppa Taiko, jonka tavoitteena on tuoda taide kaikkien ulottuville.

Keväällä 2016 Patrik työskenteli omassa viestintätoimistossaan. Häntä lähestyi taiteilija, joka tarvitsi kotisivut. Kävi ilmi, että rahaa ei ollut, mutta taideteoksia varasto täynnä. Taiteilija halusi vain maalata, mutta ei tiennyt, miten saisi taidettaan myytyä.

Pia ja Patrik tiesivät, että tilanne oli tavallinen taiteilijoiden keskuudessa: he eivät tienneet, miten myydä. Pariskunta havaitsi, että taidetta ei myöskään ollut helppo ostaa. Puuttui kunnon kauppapaikka ja siinä oli heille markkinarako.

”Se oli all in”

Kun idea taiteen verkkokaupasta syntyi, Edmanit ymmärsivät, että yritys vaatisi molempien täyden työpanoksen. Mainostoimistossa työskennellyt Pia irtisanoutui työstään ja Patrik ajoi alas viestintätoimistonsa. Kaikki säästöt panostettiin uuteen yritykseen.

– Idea imaisi mukanaan ja se oli all in. Uskoimme yritysideaan täysin, Patrik toteaa.

Ensin keskityttiin taiteilijoiden tavoittamiseen ja laajan taidevalikoiman kokoamiseen. Samalla valmisteltiin markkinointia kuluttajien suuntaan. Marraskuussa 2016 verkkokauppa aukesi.

Edmanit hyödynsivät alueen Uusyrityskeskuksen, Turku Science Park Oy:n, palvelut. Pariskunta sai muun muassa myyntiin liittyvää koulutusta ja konkreettista apua liiketoiminnan kasvattamiseen.

– Yritysideaa ei kannata vatvoa omissa oloissaan. Yritystoiminta voi lähteä lentoon, kun siihen saa sparrausapua, Pia sanoo.

Perinteisestä uutta

Edmanit lähtivät uudistamaan alaa, joka oli melko vanhoillinen. He halusivat murtaa myyttiä, jonka mukaan taide on jotain, johon vain osalla ihmisistä on varaa ja jota vain osa ihmisistä ymmärtää.

Verkkokauppa tarjoaa eri hintaisia taideteoksia, häivyttää maantieteelliset rajat ja tuo tarjonnan gallerioista kotisohvalle selattavaksi.

– Alustatalous on päivän sana ja sillä periaatteella Taikokin toimii: markkinapaikkana, joka kokoaa yhteen eri toimijoita ja monipuolisen valikoiman kuluttajille, Patrik kuvaa.

Liiketoiminta perustuu provisioon, mikä on yleistä taidealalla.

Rummutusta ulkomaille

Edmanit rekisteröivät heti alussa yritykselleen Demosarte Oy tavaramerkin Taiko. Nimi muodostui sanan taide ja ruotsinkielisen vastineen konst ensimmäisistä kirjaimista. Taiko on myös japanilainen rumpu, mikä kuvastaa sitä, että yritys rummuttaa taiteen asiaa erityisesti sosiaalisessa mediassa.

Yrittäminen on vaatinut paljon työtä eivätkä Edmanit nostaneet ensimmäisinä vuosina itselleen palkkaa yrityksestä. Nyt ollaan kuitenkin hyvässä kasvuvauhdissa ja yritys on juuri palkannut ensimmäisen työntekijänsä. Tavoitteena on laajentua ulkomaille.

– Taide vetoaa ihmisiin universaalisti ja Taikon ammattimainen verkkokauppa on skaalattavissa laajoillekin kansainvälisille markkinoille. Pian ja Patrikin into auttaa heitä varmasti pitkälle, toteaa pariskuntaa neuvonut kasvuvalmentaja Johanna Puhtila Turku Science Parkista.