22.02.2021

Valttikorttina visuaalisuus

Jasmiina Kolehmainen markkinoi tuotteitaan maksutta sosiaalisessa mediassa. Sisustusesineiden brändi toimii, ja verkkokauppa käy kuumana. Tuhansien Instagram-tykkääjien joukko vie Puine Oy:n viestiä eteenpäin.

Lahtelaisyrittäjä Jasmiina on markkinoinut tuotteitaan lähes ainoastaan sosiaalisen median kautta. Puine Oy valmistaa koivuvanerista pienesineitä ja koristeita. Jasmiina ottaa tuotteista valokuvia yrityksen verkkosivuille, Instagramiin ja Facebookiin.

– Minun ei ole juuri tarvinnut käyttää maksettuja mainoksia markkinoinnissani.

Välillä Jasmiina on maksanut lisänäkyvyydestä niille Instagramin tai Facebookin päivityksille, jotka ovat saaneet jo valmiiksi somekansan huomion osakseen.

– Käytämme enintään 200 euroa kerralla näkyvyyden lisäämiseen.

Puine saa asiakkaita muun muassa niin, että ihmiset jakavat yrityksestä viestiä eteenpäin sosiaalisen median keskusteluryhmissä. Lisäksi Jasmiina julkaisee uutiskirjeitä. Puinen markkinoinnissa suurin kustannuserä ovat olleet muutamat messukäynnit.

Tuhansia tykkääjiä

Puine on hyvä esimerkki siitä, miten yritys voi käyttää sosiaalista mediaa tyylikkäällä tavalla hyväkseen kaupankäynnin edistämisessä.

Alueellaan Uusyrityskeskuksena toimivan Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy:n liiketoimintakehittäjä Mikko Kyle kehuu eritoten Puinen tuotevalokuvia ja verkkokaupan visuaalisuutta.

– Puine on yksi upeimmin sosiaalista mediaa tuotebisneksen markkinoinnissa käyttävistä yrityksistä. Tuhansien Instagram-tykkääjien joukko ei voi olla väärässä.

Mikko arvioi, että Puine on osannut ilmaista hyvin yrityksen tarinan.

– Puine on hoitanut brändinsä rakentamisen poikkeuksellisen linjakkaalla tavalla.

Puinen ansaintamalli perustuu ensisijaisesti verkkokauppaan. Jasmiinan mukaan tärkeintä ovat verkkosivujen informatiivisuus ja visuaalisuus.

– Ihmiset eivät osta sivuilta, jotka näyttävät huonoilta.

Langat omissa hyppysissä

Jasmiina opiskeli puutekniikan insinööriksi, kun hän sai idean lähteä Nuori yrittäjä -kurssille. Siellä Jasmiina pääsi kokeilemaan siipiään kahden opiskelukaverinsa kanssa.

Idea hänellä oli jo valmiina. Jasmiina oli kirjoittanut koti- ja sisustusblogia miehensä kanssa tekemistään asuntoremonteista.

– Tein vanerista esineitä ja huonekaluja kotiimme. Ihmiset kiinnostuivat niistä, ja tuotteilleni alkoi tulla kysyntää.

Jasmiina ei koskaan valmistunut insinööriksi. Oma yritys vei mennessään. Hän sinnitteli pitkään yksinyrittäjänä puolisonsa tuella. Illat venyivät pitkiksi. Jasmiina jännitti ensimmäisen työntekijän palkkaamista.

– Olen halunnut pitää langat omissa hyppysissäni. Näin riskinä, että palkkaisin yritykseen sopimattoman työntekijän.

Kun Jasmiina oli viimeisillään raskaana ja avasi kivijalkakaupan Lahdessa, hän lopulta palkkasi entuudestaan tutun henkilön töihin.

Jasmiina malttoi olla äitiyslomalla vain seitsemän viikkoa. Sittemmin hän on palkannut pari työntekijää lisää. Myös hänen miehensä siirtyi kokoaikaisesti Puinen työntekijäksi.

– Haluan olla edelleen itse kädet savessa. Olen yrityksessämme se, joka tekee suurimmaksi osaksi kaikki piirustukset ja suunnitelmat tuotteista.