10.01.2024

Omat siivet kantoivat yrittäjäksi

Tilitoimisto Faktuconia toisessa polvessa luotsaava yrittäjä Juuso Kiiveri lähti yrittäjäksi omistajanvaihdoksen kautta. Nyttemmin kahdessa toimipisteessä toimivan yrityksen tavoite on olla yrittäjän moderni tukipalveluiden tavaratalo, joka on muutakin kuin lakisääteinen alv-laskelma kerran kuukaudessa. 

Juuso Kiiverin tarkoitus ei alun perin ollut lähteä yrittäjäksi. Hän työskenteli tilitoimistobisneksessä, kun hieman yllättäen hänen tätinsä vuonna 2017 tiedusteli, kiinnostaisiko Kiiveriä lähteä jatkamaan hänen yritystään, vuonna 1992 Helsinkiin perustettua tilitoimisto Faktuconia. 

– Aluksi asia jännitti kovasti. Vaikka työkseni neuvoin yrittäjiä, on eri asia hypätä itse yrittäjäksi. Olin työskennellyt isoissa kymmenten työntekijöiden taloissa, ja yhtäkkiä piti hypätä vetämään 3 hengen tilitoimistoa, jossa itsellä onkin täysi vastuu kaikesta. Mietin, tuleeko siitä mitään. Ajattelin kuitenkin, että minun on pakko kokeilla, kantavatko omat siivet, Kiiveri kuvailee. 

Kiiveri ja täti sopivat yrityskaupoista. Vauhtia omistajanvaihdokseen haettiin muun muassa uusyrityskeskuksesta Espoosta (YritysEspoo), sekä Helsingin yrityskummeilta ja Suomen Yrittäjien mentoroinnista. 

– YritysEspoon kautta mietittiin kaupan rakennetta, aikataulua ja liiketoimintasuunnitelmaa jo alkuvaiheessa ennen kun kauppaa oli edes tehty. Liiketoimintasuunnitelmaa kävin sen jälkeen esittelemässä Finnveralle, joka toimi kaupan rahoittajana. Otin kauppaa varten sieltä henkilökohtaista lainaa sekä yritykselle käyttöpääomaa, jotta kassa riittäisi alkuvaiheessa kaikkiin kuluihin. Kauppaprosessi meni mielestäni hyvin. Tätini jäi myös toimintaan mukaan vielä muutamaksi vuodeksi, jolloin varmistettiin kaupan onnistuminen, hän sanoo. 

Kiiveri kiittelee erityisesti korkealaatuisia ja hyvin toimineita julkisia neuvontapalveluita, joita hän itse kertoo käyttäneensä alkuun ahkerasti. Palvelut ovat maksuttomia, joten niitä kannattaa hyödyntää. 

Vinkit omistajanvaihdokseen

Kiiveri suosittelee lämpimästi omistajanvaihdosta tapana lähteä yrittäjäksi. Toimintaa on helppo jatkaa ja kehittää, kun kaiken infran saa valmiina, samoin kuin asiakaskunnan ja työvälineet. 

Muutamia alkuvaiheen vinkkejä Kiiverillä kuitenkin on. Yrityksen ostajan kannattaisi esimerkiksi tarkastella firman tuloksen ja taseen lisäksi erilaisia sopimuksia, joita firmalla on jo olemassa. 

– Pitäisi ennakkoon kiinnittää huomiota siihen, missä kaikkialla yritys on jo asiakkaana, kuten esimerkiksi minkälaiset liittymäsopimukset ja minkälainen toimitilasopimus on. Itsekin alkuvaiheessa huomasin, että oli tehty joitakin epäedullisia sopimuksia, joista ei päässytkään heti eroon. Due diligence -prosessi pitäisi jokaisen käydä huolellisesti läpi, hän sanoo. 

Hän kannustaa myös avoimuuteen sekä ostettavan yrityksen työntekijöitä että avainasiakkaita kohtaan. 

– Yleinen riski omistajanvaihdoksessa on se, että työntekijät tai asiakkaat hermostuvat, kun tulee uusi omistaja. Meillä asiassa auttoi se, että yritys siirtyi suvussa eteenpäin ja tätini jäi toimintaan mukaan. Tärkeää olisi kuitenkin se, että heti kaupan julkistuksen yhteydessä pidettäisiin juttutuokio työntekijöiden ja avainasiakkaiden kanssa, jotta kellekään ei tule epävarmaa fiilistä. Näkisin, että vaikka tehtäisiinkin suvun ulkopuolinen kauppa, niin ehdotonta etua on siitä, että myyjä jäisi mukaan toimintaan edes osaksi aikaa kaupan jälkeen, jolloin se osaltaan takaa kaupan onnistumisen, hän kannustaa.

Tase ja tulos kuntoon ennen omistajanvaihdosta

Kiiveri suosittelee, että yrityksen omistajanvaihdokseen valmistauduttaisiin ajoissa, jotta yritys voidaan saattaa myyntikuntoon ajan kanssa. Tilitoimistoon kannattaakin olla yhteydessä heti, kun ajatus myynnistä on mielessä. 

– Prosessi lähtee siitä, että käydään yrityksen tulosta ja tasetta läpi. Varsinkin taseeseen on hyvä kiinnittää huomiota, eli että onko siellä liiketoimintaan liittymättömiä omaisuuseriä, kuten esimerkiksi yrittäjän omia autoja tai sijoitusvarallisuutta. Tämän tyyppisiä asioita kannattaa ennen myyntiä siivota taseesta, jotta myyntivaiheessa se olisi siisti ja siellä olisi ainoastaan liiketoimintaan liittyviä eriä, hän selventää. 

Myös tulos kannattaa laittaa kuntoon.

– Omat sopimukset on hyvä käydä läpi niin, ettei ole mitään liian kalliita eriä, tai toisaalta myöskään kuluja, jotka eivät kiinnosta ostajaa. Tällainen voisi olla vaikkapa yrittäjän vapaaehtoinen eläkevakuutus.

Verkostoituminen ja laajeneminen

Faktuconin kasvun edellytys on Kiiverin mukaan ollut verkostoituminen. Yrityksen toiminta laajeni nopeasti yritysoston jälkeen, kun Kiiveri päätti perustaa toisen toimipisteen Lempäälään. Tästä toimipisteestä on tähän päivään mennessä tullut jopa Helsingin alkuperäistä toimistoa isompi.

– Minua mietitytti paljon kannattaako niin nopea laajeneminen, kun ei ollut oikein ensimmäinenkään toimisto vielä kunnolla hyppysissä. Pallottelin asioita silloin paljon mentoreideni kanssa. Jälkikäteen ajatellen olen tyytyväinen, että lähdin laajentamaan, hän kertoo.  

Verkostoihin perustuu myös Faktuconin toiminta tänä päivänä. Yrityksen tavoitteena on olla yrittäjän oikea käsi, niin että mitä tahansa mieleen tuleekaan, apu löytyisi Faktuconista. Tästä pitävät huolen tarkalla seulalla valikoidut työntekijät sekä kattava asiantuntijaverkosto. 

– Tarkoitus ei ole, että itse osaamme kaikkea, mutta meillä on lisänä vahva verkosto esimerkiksi tilintarkastajia, juristeja, rahoituskumppaneilta ja niin edelleen. Verkostosta toivottavasti löytyy siten aina apu mihin vaan tilanteeseen.