24.05.2021 | Ilona Ukkonen

Yritysneuvojan TOP3 vinkkiä tuotteistamiseen

Tuotteistaminen on oman osaamisen, tuotteen tai palvelun konkretisointia, paketointia ja näkyväksi tekemistä asiakkaalle. Tuote tai palvelu voidaan tuottaa mutkattomasti ja sitä on helppo markkinoida, koska sille on todettu olevan tarve. Kysyntä kuitenkin ratkaisee, aina.

Mietitäänpä asiaa oman kuluttamisemme näkökulmasta: meillä on tiettyjä tarpeita ja suunnittelemme erilaisia hankintoja, mutta mitkä asiat vaikuttavat ostopäätökseemme? Millä tavoin meihin vaikutetaan kuluttajina?

Valintaamme vaikuttaa usein hinta, jonka perustelemme itsellemme ostoksen tuottamana arvona. Arvo on enemmän kuin euromääräinen hinta. Samoja elementtejä pohtii myös yrittäjä tai yrityksen edustaja, joka suunnittelee hankintoja. Silloin taustalla ohjaava ajatus on yrityksen tuottavuudessa, resursseissa, kannattavuudessa ja tuloksessa.

Jotta tuotteesi tai palvelusi on houkutteleva ja kilpailukykyinen, kiinnitä huomiota ainakin näihin seikkoihin:

  • Suunnittele tuote tai palvelu, joka helpottaa asiakkaasi arkea tai juhlistaa juhlaa, tai tuote, joka ratkaisee asiakkaalle ongelman/pulman. Testaa tuotteen toimivuus ja palvelun prosessi. Varmista ja perustele laatu, panosta ja tuota arvoa. Parhaat liikeideat vastaavat arjen haasteisiin, niin kodeissa kuin yrityksissä.
  • Lupaa paljon, mutta älä liikaa. Lunasta lupaus. Luo luottamus ja ole sen arvoinen. Suunnittele tuotanto saumattomaksi, tarkasta kaikki asiakasta koskevat palvelupisteet, muotoile myyntiprosessin rinnalle ostoprosessi, asiakkaan näkökulmasta katsoen.
  • Herätä huomio. Tuotteistamisen ensimmäinen kerros on usein asiakkaan havainto: nimi, logo, somepostaus, hakutulos, verkkosivu, video, musiikki, tarina, uutinen tai slogan. Suunnittelemalla sen, miten herätät asiakkaasi huomion, luot vipuvarren näkyvyyden ja tietoisuuden nostamisen ohella myös hinnoitteluun. Muista myös suojata aineeton omaisuutesi.

Varmistu myös tuotteesi ja palvelusi kysynnästä. Tutki markkinoita, kilpailijoita, kaupan hyllyjä, tilastoja, tietokantoja. Hanki testiryhmä ja kysy kymmeneltä henkilöltä ostaisivatko he. Todennäköisesti yhdeksän vastaa ei. Myy yhdelle ja kysy muilta miksi he eivät osta, jolloin olet tehnyt markkinatutkimuksen yksinkertaisimmassa muodossaan. Tietoa kysynnästä tarvitaan toki enemmän, jotta saat investoimallesi ajalle ja rahalle vastinetta. Idean testaamiseen ja yrittäjyyteen on useampia polkuja. Pyydä rohkeasti apua ja kysy ulkopuolisen mielipidettä. Meiltä Uusyrityskeskuksesta saat ohjausta jo ideavaiheessa.

Pohtimalla tuotetta asiakkaan silmin ja hänen käytössään, sekä palvelun prosessia asiakkaan näkökulmasta, olet jo matkalla tuotteistamista kohti. Tuotteistamisen ydintä on se, että helpotat asiakastasi 1) huomaamaan ja löytämään tuotteesi/palvelusi ja 2) tekemään ostopäätöksen. Suosi selkeitä ratkaisuja, markkinointia ja viestintää, niin että ostopäätös on helppo tehdä kumpaankin suuntaan. Siten säästät sekä omaa että asiakkaasi aikaa, joka on aina vain arvokkaampaa.

Ilona Ukkonen
Kirjoittaja toimii yritysneuvojana Suomen Uusyrityskeskukset ry:ssä.