22.02.2021 | Matias Holmqvist

Yritysneuvojan TOP 3 vinkkiä markkinointiin

Markkinointi voidaan määritellä usealla eri tavalla, mutta lähtökohtaisesti se on toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on edistää myyntiä eli luoda kassavirtaa. Aloittavana yrittäjänä sinun on pohdittava markkinointia jo liiketoimintasuunnitelmaa ja laskelmia laatiessasi.

Markkinointiin ei useinkaan budjetoida tarpeeksi rahaa rahoitus-, kannattavuus- ja kassavirtalaskelmissa. Markkinointi tulisi suunnitella samalla tavalla kuin kuukausittainen kirjanpito, joka on säännöllistä ja järjestelmällistä toimintaa. Yrittäjänä sinun kannattaakin tehdä esimerkiksi markkinoinnin vuosikalenteri, joka on kätevä suunnittelutyökalu.

Markkinointia suunnitellessasi kiinnitä huomiota erityisesti näihin kolmeen asiaan:

1. Kirkasta brändi

Ennen markkinoinnin aloittamista sinun on mietittävä brändiäsi. Maailman toiseksi rikkain henkilö, sarjayrittäjä Elon Musk määrittelee brändin yksinkertaisesti ihmisten yhteiseksi käsitykseksi tuotteesta tai palvelusta. Onpa kyseessä sitten henkilö-, palvelu- tai tuotebrändi, brändin luomisen tulisi olla kaiken lähtökohta ennen yritystoiminnan aloittamista.

Markkinoilla edukseen erottuva ja mieleenpainuva brändi on vahva kilpailuetu etenkin poikkeustilanteissa, kun asiakkaat tai kuluttajat usein suosivat tuttuja ja turvallisia vaihtoehtoja rohkeiden, uusien kokeilujen sijaan. Muistathan kuitenkin, että panostuksesi brändin luomiseen on oltava kannattava investointi niin kuin minkä tahansa muunkin markkinoinnin toimenpiteen. Jos markkinointi ei rakenna brändiä ja maksa itseään takaisin joko lisääntyneenä myyntinä tai parantuneena kannattavuutena, niin se on hukkaan heitettyä rahaa. Markkinointiin sijoitetun pääoman tulisi tuottaa mitattavissa olevia tuloksia. Kannattaakin harkita, panostatko esimerkiksi perinteiseen lehtimainontaan vai kustannustehokkaaseen, digitaaliseen markkinointiin.

2. Valjasta oma, ostettu ja ansaittu media

Ennen brändin lanseerausta sinun kannattaa valjastaa käyttöön oma, ostettu ja ansaittu media. Kokeile radio- tai televisiomainontaa, joka on usein yllättävän edullista suhteessa tavoittavuuteen. Laadi laadukas lehdistötiedote, joka kiinnittää toimittajien huomion ja lähetä se paikallisiin sekä valtakunnallisiin medioihin. Parhaassa tapauksessa tarinallinen lehdistötiedote johtaa siihen, että toimittajat tarttuvat uutiseen ja tekevät sinusta tai brändistä jutun, johon myös tubettajat, podcastaajat tai bloggaajat tarttuvat. Yrittäjän on laitettava itsensä likoon ja mentävä rohkeasti esimerkiksi televisiokameran, mikrofonin tai toimittajien eteen esiintymään ja kertomaan brändistään.

3. Harkitse kaupallista yhteistyötä

Tavoittaaksesi kohderyhmäsi sinun kannattaa harkita kaupallisen yhteistyön tekemistä sosiaalisen median vaikuttajien, kuten esimerkiksi YouTube-ammattilaisten ja bloggaajien kanssa. Ehdota rohkeasti kaupallista yhteistyötä vaikuttajille, joiden seuraajissa on kohderyhmääsi. Seuraajista saat tietoa pyytämällä vaikuttajalta esimerkiksi mediakortin tai some-alustojen tuottamaa tilastotietoa. Kaupallista yhteistyötä tulee tehdä vain todella brändille sopivien sosiaalisen median vaikuttajien, ei kenen tahansa suositun tubettajan tai bloggaajan, kanssa.

Bonusvinkkinä suosittelen, että jos olet pääkaupunkiseudulla starttirahan saanut yrittäjä, hyödynnät maksuttoman Startti Plus -palvelun. Startti Plus -palvelussa keskitytään yrittäjän liiketoiminnan kehittämiseen markkinoinnin ja myynnin keinoin. Startti Plus -palvelun hyödyntänyt yrittäjä saa yritysneuvojan laatiman markkinoinnin ja myynnin kehittämissuunnitelman sekä jopa neljä jatkoneuvontatapaamista, joissa voidaan syventyä markkinoinnin ja myynnin aiheisiin.

Matias Holmqvist
Kirjoittaja on YritysEspoon yritysneuvoja.