Yritysneuvojan TOP 3 vinkit tuotteen tai palvelun suojaamiseen
Tavaramerkki, patentti, hyödyllisyysmalli, mallioikeus ja tekijänoikeus ovat aineettomia eli immateriaalioikeuksia. Aineettomista oikeuksista käytetään yleisesti lyhennettä IPR, Intellectual Property Rights. IPR:n avulla voit suojata brändisi, tuotteesi, palvelusi ja keksintösi. Suojauksella estät kilpailijoitasi hyödyntämästä mm. keksimääsi tuotenimeä, mainosslogania tai vaikkapa yritysilmettä. Aineettomia oikeuksia voidaan myös myydä, vuokrata tai ostaa. Näin toimitaan esimerkiksi Franchising-yrittäjyydessä.
1. Suojaa yrityksen nimi
Oiva käytännön perusesimerkki aineettomien oikeuksien suojaamisesta on se, kun yrityksen nimi yrityksen perustamisvaiheessa rekisteröidään kaupparekisteriin. Rekisteröinnin antaman nimisuojan ansiosta kukaan muu ei voi rekisteröidä täysin samannimistä yritystä. Yritykselle rekisteröitävä nimi kytkeytyy myös yritysmielikuvaan, erottautumiseen ja löydettävyyteen. Ennen nimen rekisteröintiä onkin syytä tarkistaa, onko samalla nimellä jo rekisteröity jokin domain eli verkkosivuosoite tai some-tili. Tarkista myös, mitä googlettamalla löytyy, mm. se, onko jo olemassa samankaltaisia yritysnimiä, jotka siis voitaisiin sekoittaa oman yrityksesi nimeen. Yritysnimeä koskevat tarkistustoimet luovat perustan aineettomien oikeuksien suojaamiselle, sillä yrityksen nimeä tai logoa käytetään usein myös tuotteen tai palvelun nimenä tai nimen osana. Apua yrityksen nimen rekisteröintiasioihin löydät PRH:n nimipalvelun kautta.
2. Rekisteröi tavaramerkki
Tavaramerkin avulla voit suojata esimerkiksi tuotelogon, tuotenimen tai molemmat. Rekisteröimällä tavaramerkin saat yksinoikeuden sen käyttöön ja voit kieltää muita käyttämästä samanlaista merkkiä ilman sinun lupaasi. Merkki ei kuitenkaan suojaa tuotteen tai palvelun sisältöä, eikä itse asiassa edes ideaa, joka on niiden takana. Tavaramerkkien avulla pystyt kuitenkin suojelemaan liiketoimintaasi kilpailijoilta. Tunnistettavan osion avulla palvelu tai tuote myös erottautuu kilpailijoiden vastaavista. Esimerkiksi koko Suomen kattavan laatusertifioidun alkavan yrittäjän palvelun tunnistaa logosta ja nimestä ”Uusyrityskeskus”. Selkeän, omaleimaisen brändisi avulla asiakkaat siis oppivat tuntemaan yrityksesi sekä sen tarjoamat tuotteet ja palvelut. Muista erottautuva nimi tai numero, mieleenpainuva kuva, väri tai kuvio auttavat siten myös markkinoinnissa ja asiakashankinnassa.
3. Hyödynnä IPR-asiantuntijoiden apu
Myös teknisiä keksintöjä, muotoja, malleja ja taiteellisia teoksia on mahdollista suojata. Aineettomia oikeuksia koskevissa asioissa yritysten ja yrittäjien kannattaa käyttää apuna IPR-asioihin erikoistuneita asiantuntijayrityksiä. Perusneuvontaa saa myös Uusyrityskeskuksista. Lisäinfoa aineettomista oikeuksista löydät esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivuilta sekä aineettomien oikeuksien oppaasta.
Uusyrityskeskukset tarjoavat maksutonta neuvontaa kautta Suomenmaan – tervetuloa yrittäjyysasiantuntijoiden juttusille!
P.S. Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on lokakuun loppuun asti mahdollisuus saada 50 % alennusta tavaramerkki- ja mallihakemusten perusmaksuista. Tuen myöntää Euroopan unionin teollisoikeusvirasto EUIPO.
Merja Lehtonen
Kirjoittaja toimii yrityskehittäjänä Uusyrityskeskus Enter Satakunnassa.