01.04.2019 | Susanna Kallama

Vaikuttaminen vaatii valtavasti viestintää

Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tehtävä on edistää uuden yrittäjyyden syntyä Suomessa. Tuskin kukaan on eri mieltä tämän tavoitteen tärkeydestä. Keskustelua syntyy, kun siirrytään keinoihin. Miten voimme helpottaa uuden yrittäjyyden syntymistä?

Uusyrityskeskuksilla on tähän selkeä vastaus. Alkavan yrittäjän laadukas neuvonta synnyttää Suomeen uutta, kestävää yrittäjyyttä ja siksi yhteiskunnan kannattaa panostaa siihen.

Panostaminen tarkoittaa, että uusyrityskeskusten tekemälle työlle osoitetaan riittävästi resursseja niin kuntatasolla kuin valtakunnallisestikin. Tiedämme, että alkavan yrittäjän neuvontaan sijoitettujen eurojen panos-tuotos -suhde on erittäin hyvä.

Uusyrityskeskusten laatujärjestelmän mittariston ja tutkimuslaitoksen tekemän selvityksen pohjalta voimme perustellusti todeta, että investointi maksaa itsensä takaisin työpaikkoina ja verotuloina jo ensimmäisen vuoden aikana. Tämän tiedon luulisi motivoivan päättäjät varmistamaan uusyrityskeskustoiminnan rahoituksen vakaus.

Asiakkaan eli yrittäjyyttä pohtivan näkökulmasta merkitystä on myös sillä, että uusyrityskeskusten toiminta nivotaan kiinteäksi osaksi yrittäjyyden palvelukanavaa. Yrittäjyyttä edistävien ja yrittäjiä palvelevien organisaatioiden ei kannata tehdä päällekkäistä työtä, vaan yhdistää voimansa ja sopia selkeä työnjako.

SUK:n keskeinen tehtävä on vaikuttaa niin, että yhteiskuntamme kaikki päättäjät ymmärtävät tämän. Viestimme on sitä vahvempi, mitä useampi sen toistaa. Näin vaalien alla kannattaa viestimme kertoa erityisesti kaikille kansanedustajaehdokkaille. Vaikuttaminen kun vaatii valtavasti viestintää.

Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.