29.04.2020 | Sophia Sironen

Mitä aloittavan yrittäjän tulisi tietää digimarkkinoinnista?

Menestyvä liiketoiminta edellyttää yleensä onnistunutta markkinointia. Kun toimintaa vasta käynnistellään, ei markkinointiin ole useinkaan varaa laittaa suuria summia rahaa. Huolellinen suunnittelu on tässäkin asiassa olennaista, sillä se tekee markkinoinnista kustannustehokasta.

Markkinoinnin lähtökohtana ovat aina asiakas ja myytävä tuote. Se, mitä myyt ja kenelle, määrittää, miten markkinointi kannattaa toteuttaa. Tämän vuoksi markkinoinnin toteuttamiseen on mahdotonta antaa valmista kaavaa, joka olisi pätevä kaikkien yritysten kohdalla. On kuitenkin muutamia juttuja, jotka ihan jokainen yritys voi ottaa (digi)markkinointinsa suunnittelun lähtökohdaksi, myytävästä tuotteesta tai kohderyhmästä riippumatta.

1. Omat verkkosivut ovat ehdottomat

Yritykselle tulee aina perustaa verkkosivut – vaikka toiminta olisikin hyvin kapealla sektorilla, erittäin rajatulle kohderyhmälle. Verkkosivut ovat hyvä käyntikortin jatke: niiden tarkoituksena on antaa asiakkaalle mahdollisuus löytää yritys verkossa, tarjota lisätietoa ja ennen kaikkea ohjata ottamaan yhteyttä/saada yhteystiedot selville.

Digimarkkinoinnissa verkkosivut ovat myös keskeinen oma media, jonka kautta seurataan mm. eri markkinointikanavien vaikutusta verkkosivujen kävijäliikenteeseen. Kannattaa siis heti asentaa uusille verkkosivuille ilmainen Google Analytics -työkalu seurantaa varten.

2. Kannattaa keskittyä vain olennaisimpiin kanaviin

Yrittäjän kannattaa aluksi valita vain muutama keskeinen kanava, joihin ehtii aidosti tuottaa säännöllistä, laadukasta sisältöä. Mieluummin siis vähän ja hyvin.
Kanava tulee valita sen perusteella mitä kohderyhmää tavoittelee. Somekanavista LinkedIn ja Twitter sopivat parhaiten yritysasiakkaiden tavoittamiseen. Facebook sopii laajoille yleisöille, Instagram ja Pinterest erityisesti visuaalisille aloille.

Some- ja digikanavissa markkinointiin kannattaa varata myös budjettia maksetun mainonnan tekemiseen. Muun muassa Google Ads -hakukonemainonta ja Facebookin kohdennettu mainonta ovat erittäin kustannustehokkaita tapoja tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Mikäli oma kohderyhmä ei ole erityisen aktiivinen verkossa, on hyvä käyttää myös perinteisen median kanavia kuten lehti-ilmoituksia, suoramarkkinointia postitse, ilmoitustauluja ja muita vastaavia.

3. Digimarkkinointiin on hyvä investoida edes vähän

Aloittavat yrittäjät jättävät usein markkinoinnin tekemisen kokonaan, koska mieltävät sen kalliiksi. Markkinointi on kuitenkin myynnin kanssa erittäin keskeinen toiminta, varsinkin uudelle yritykselle. Markkinoinnilla pyritään tukemaan myyntiä. Kun yritys onnistuu luomaan markkinoinnin avulla näkyvyyttä ja tunnettuutta, asiakkaat alkavat itse ottaa yhteyttä ja ostaa tuotetta suoraan, ilman myyntiponnisteluja.

Markkinointiin ei tarvitse varata isoja budjetteja, jopa 30 euroa kuukaudessa voi olla täysin riittävä, riippuen alasta. Ennen maksetun mainonnan tekemistä suositan kuitenkin jokaiselle yritykselle (digi)markkinointisuunnitelman laatimista, jotta tehdään oikeita markkinointivalintoja ja budjetointia. Suunnitelman avulla yrityksen markkinointia on paljon helpompi toteuttaa oikealla ja kustannustehokkaalla tavalla. Mitä täsmällisempi suunnitelma on, sitä vähemmän menee resursseja hukkaan turhissa, hetkellisesti päätetyissä teoissa. Hyvällä suunnitelmalla yrittäjä säästää helposti aikaa ja rahaa.

Kirjoittaja on YritysVantaan yritysneuvoja.