Markkinointi on saatava rokkaamaan
Starttiraha on valtion myöntämää harkinnanvaraista tukea päätoimiselle uudelle yrittäjälle. Kun täydennät sitä Startti Plus -palvelulla, saat Uusyrityskeskuksesta oman, kokeneen neuvonantajan maksutta yrityksesi tueksi. Startti Plus ‐palvelussa sinulle laaditaan konkreettinen suunnitelma myynnin kehittämiseen.
Autojen kanssa ikänsä tekemisissä ollut Harri Sutinen huomasi parisen vuotta sitten selkeän tarpeen muuttaa perinteistä vaihtoautokauppaa tulevaisuuden digitaalista kaupankäyntiä vastaavaksi. Syntyi AutoTeddy: uusi suomalainen palvelu, joka tekee autokauppaa välitystoimintana. StarttiPlussan Harri Sutinen teki NewCo Helsingissä.
- Mitä yrityksellesi kuuluu juuri nyt?
AutoTeddyn liiketoiminta kasvaa tasaista ja hallittua tahtia. Reilun kahden vuoden aikana olemme huomanneet, että kaiken ytimenä on lanseeraamamme auton esittelyvideo. Videon avulla autot esitellään, myydään ja toimitetaan vaikka toiselle puolelle Suomea ilman, että autoa on fyysisesti tarvinnut käydä katsomassa.
Nettikauppa on entistä vahvemmin mukana liiketoimintakonseptissamme. Olemme kehittäneet muun muassa vaihtoautojen kuntotarkastusta ja vaihtoautoturvaa, joka sisältyy aina välityspalkkioomme. Kannattavuuden keskiössä on tuoda läpinäkyvyys ja rehellisyys autokauppaan.
- Teit StarttiPlussan eli myynnin ja markkinoinnin sparrauksen NewCo Helsingissä. Miksi yrittäjän kannattaa käyttää se hyödykseen?
Ulkopuolisen neuvonantajan kanssa et niinkään saa mitään toimintaohjeita miten tehdä, vaan siinä kaivetaan sinulta itseltäsi vastauksia sekä toiminnan haasteista että vahvuuksista. Rehellisyys itselle yritystoiminnassa on tärkeää, jotta näet missä olet onnistunut ja missä kenties epäonnistunut. Virheetkin kuuluvat yrittäjyyteen eikä niistä pidä lannistua vaan oppia. Startti Plus-sparraus valmistaa yrittäjyyspolulla välttämään karikoita ja virhelaskelmia. Se on hyvä tapa käydä läpi puolueettoman asiantuntijan kanssa niin oma osaaminen kuin liiketoimintamallikin. Startti Plus antaa vastauksia yrittämisen ja itsensä kehittämisen haasteisiin ja vaatimuksiin.
- Mitä olet oppinut tai oivaltanut myynnistä ja markkinoinnista yrittäjänä toimiessasi?
Myynti ja markkinointi ovat yritystoiminnan keskiössä. Ilman toimivaa tuotetta myyminen on turhaa, kukaan ei halua ostaa huonoa tuotetta. Ja markkinointia taas on turha tehdä huonolle tuotteelle, joka ei myy.
Oli kyse myynnistä tai markkinoinnista, niin tee molemmille selkeät suunnitelmat, sisällöt ja tavoitteet. Yrittäjälle ei riitä, että tuote on hyvä, vaan markkinointikin on saatava rokkaamaan. Markkinoinnin on pystyttävä tuomaan palvelun edut julki selkeästi ja ytimekkäästi.
Kirjoittaja on verkostokoordinaattori Suomen Uusyrityskeskukset ry:ssä.