23.03.2021 | Meri Varkoi-Anhava

Liiketoiminnan ostaminen osana liiketoimintasuunnitelmaa

Liiketoimintasuunnitelma kiteyttää yrityksen tarkoituksen ja päämäärän. Miten liikeidea toteutetaan ja kuinka yrityksen ansainta tapahtuu? Se toimii yrityksen perustamisen kulmakivenä. Mitä yritys tekee, ketkä ovat sen asiakkaita sekä miksi ja miten se toimii? Aloittavan yrittäjän kannattaa pohtia olisiko liiketoiminnan jotakin osaa tai kokonaista yritystä mahdollista ostaa sen sijaan, että rakentaa kaiken itse alusta lähtien. Alalta kuin alalta löytyy toimivia liiketoimintamalleja, joiden ostaminen voi tarjota nopeamman ja riskittömämmän reitin kohti omia tavoitteita.

Jo liiketoimintasuunnitelmaa tehdessä kannattaa tutkia monipuolisesti keinoja, joilla tavoitteisiin voi päästä. Sanotaan, että oikotietä onneen ei ole, mutta aloittavan yrittäjän kannattaa pohtia olisiko liiketoiminnan jotakin osaa tai vaikka kokonaista yritystä mahdollista ostaa sen sijaan, että rakentaa kaiken itse.

Miksi harkita ostamista?

Suomi on pullollaan hyviä liiketoimintoja, jotka tarjoavat vahvan alustan uudelle yrittäjälle. Liiketoiminnan rakentaminen alusta lähtien vie monesti enemmän aikaa ja rahaa kuin alun perin on arvioitu. Valmiin yritystoiminnan avulla pääset nopeammin liikkeelle ja voit saada kassavirtaa jo ensimmäisestä päivästä lähtien. Sinun ei myöskään tarvitse olla miljonääri ostaaksesi liiketoimintaa, sillä kaupalle, jonka voi realistisesti odottaa maksavan itse itsensä takaisin järkevässä ajassa, löytyy useimmiten rahoitus. Lisäksi tutkimukset yrityskaupoista osoittavat, että suuri osa ostetuista yrityksistä menestyy tulevaisuudessa hyvin, jollei jopa erinomaisesti.

Oma kahvila, korjaamo, myymälä tai tuotteet – näin voit hyötyä liiketoiminnan ostamisesta

Kokosimme muutamia esimerkkejä sinulle, joka harkitset yrittäjäksi lähtemistä, miten voit hyödyntää jo liiketoimintasuunnitelmassasi yrityksen tai liiketoiminnan ostamista. Ostaminen voi olla joko liiketoimintasuunnitelman ydin tai yksi keino muiden joukossa päästä kohti tavoitteitasi.

  • Ravintola tai kahvila: kun olet perustamassa omaa ravintolaa tai kahvilaa, tutustu myytäviin ravintola-alan yrityksiin. Voit löytää valmiin liiketilan, joka soveltuu juuri sinun toimintaasi tai vähintäänkin kalusteita ja laitteita, joita voit hyödyntää. Vaikka myytävänä oleva ravintola tai kahvila ei juuri tällä hetkellä vastaisi visioitasi, voit kehittää valmiiden asiakasvirtojen ja toimivan sijainnin pohjalta itsesi näköisen yrityksen.
  • Kaupan alan yritys: Jos suunnittelet omaa myymälää tai tuotteiden valmistusta, yksi tärkeitä edellytyksiä menestymiselle on se, miten ja mitä kautta asiakkaasi löytävät tuotteesi. Onko mielessä oma putiikki vai etsitkö jälleenmyyjiä? Entä onko suunnitelmissa oma verkkokauppa? Mikäli harkitset omaa verkkokauppaa yhtenä myyntikanavana, kannattaa tutustua myytäviin verkkokauppoihin. Voisiko jo toiminnassa oleva verkkokauppa olla väylä asiakkaillesi ostaa tuotteitasi? Uuden verkkokaupan perustaminen itsessään käy nopeasti, mutta kävijäliikenteen hankkiminen on työlästä ja pitkäjänteistä tekemistä, joka vaatii markkinointipanostuksia. Jos joku on rakentanut verkkokaupan, jonka kävijät kuuluvat kohderyhmääsi, voisitko kehittää tästä toimivan jakelutien tuotteillesi?
  • Autoalan yritys: Harkitsetko omaa kuljetusliikettä tai vaikkapa autokorjaamoa? Näiden käynnistämisessä yksi suurista kulueristä on kalusto ja tilat, joissa toimintaa voi harjoittaa. Ostamalla yrityksen tai liiketoiminnan, saat mukana kaluston ja tilojen lisäksi asiakaskuntaa ja kassavirtaa. Voisiko oman korjaamon tai kuljetusliikkeen ostaminen viedä sinut nopeammin kohti unelmaasi omasta yrityksestä?

Älä keksi pyörää uudestaan, vaan lähde heti ajamaan

Omaa yritystä suunnitellessa monelle on tärkeää, että yrityksestä tulee omannäköinen. Myös toimivaa yritystä voi ja täytyykin kehittää – voit siis toteuttaa omannäköisesi unelman yrittäjyydestä myös ostamalla ja kehittämällä toimintaa valitsemaasi suuntaan. Me Yrityspörssissä ajattelemme, että pyörää ei aina tarvitse keksiä uudelleen, vaan on myös ok lähteä heti ajamaan.

Meri Varkoi-Anhava
Kirjoittaja on Yrityspörssi.fi-verkkopalvelun yrittäjä ja toimitusjohtaja