Kuinka markkinoida poikkeusoloissa?
Asiakkaat ovat nyt verkossa
Markkinointi ja mainonta -lehti raportoi hiljattain, että jo viidennes suomalaisista on kasvattanut verkko-ostamistaan. Kun jo ennen koronaviruksen aiheuttamaa poikkeustilaa olimme aktiivisia verkossa, on aktiivisuustaso entisestään kasvanut. ”Normaalioloissa” jopa 98% suomalaisista käyttää hakukonetta etsiessään verkosta sopivaa palveluntarjoajaa. Olemme nyt pakotetun digiloikan keskellä ja nyt jos koskaan verkkonäkyvyyden ja -löydettävyyden asiat korostuvat pk-kentässä.
Mitä tässä tilanteessa voi sitten tehdä? Yrittäjät ovat vieneet toimintojaan verkkoon niin nopeasti ja hyvin kuin se on ollut mahdollista. Se onkin hyvä ensiaskel liiketoiminnan ylläpitämiseksi. Toinen askel on tuoda asiakkaiden tietoon, että he saavat palvelua verkossa. Siihen on olemassa muutamiakin eri keinoja:
- Mainosta palveluitasi niitä etsiville. Pienikin panostus riittää, kunhan valitset oikeat kanavat, joissa asiakkaasi ovat. Jos tuotteella / palvelulla on jo kysyntää, panosta hakusanamainontaan. Jos ihmiset eivät vielä tunne palveluitasi tai uutta palvelumallia, kerro siitä vaikka näyttöpohjaisella mainonnalla Facebookissa.
- Tiedota omia asiakkaitasi uutiskirjeellä tai sosiaalisessa mediassa.
- Ole aktiivinen monissa eri kanavissa, sillä asiakkaasi eivät käytä vain yhtä kanavaa. Valitse kanavat asiakkaiden verkkokäyttäytymisen mukaan. Monikanavaisuus korostuu!
- Ole löydettävissä! Ota hakukoneet ja muut tärkeimmät palvelut (mm. kartat, luettelopalvelut, sosiaalinen media) haltuun ja pidä huolta, että yrityksesi löytyy niistä.
- Nyt korostuu alueellisuus. Tarkasta, että olet ottanut tämän huomioon verkkonäkyvyydessäsi.
- Katso, että verkkosivuillasi on kaikki tarvittava tieto, jos olet esimerkiksi muuttanut palvelumallia, aukioloaikoja tai tarjoatkin nyt palveluja / tuotteita verkossa.
Panosta palveluun
Ihan pelkällä verkossa olemisella ei vielä pärjää, sillä vaikka ymmärrämme, että poikkeustilanne luo myös poikkeukselliset olosuhteet, odotamme silti verkossa myös palvelua. Suomalaisista 78% odottaa, että yritykset palvelevat verkossa chatin avulla. Samoin 78% odottaa saavansa kysymyksiinsä vastauksia reaaliajassa. Verkossa kärsivällisyytemme on hamsterin luokkaa. Auta asiakkaita ostamaan ja tekemään ostopäätös, eli auta heitä ratkaisemaan ongelmat ja tarpeet vastaamalla niitä koskeviin kysymyksiin. Tätä voit myös tehdä esim. verkkosivuilla olevan sisällön avulla.
Nyt, kun verkon käyttö on kasvanut lähes räjähdysmäisesti, on verkossa saatavan palvelun merkitys vain kasvanut. On hyvä pitää mielessä, miten itse verkossa käyttäydyt ja mistä etsit tietoa:
- Käytkö yrityksen verkkosivuilla etsimässä tietoa ostopäätöksen tueksi?
- Teetkö Google-haun?
- Etsitkö tietoa sosiaalisesta mediasta?
- Haetko yritystä karttapalveluista?
- Kysytkö palveluista chatissa? Valitsetko mieluummin yrityksen, jolla on chat-palvelu vai sellaisen, jolla sitä ei ole?
Samalla on myös hyvä miettiä, millaista tietoa etsit. Juuri nyt asiakkaita kiinnostavat erityisesti aukioloajat (onko yritys ylipäänsä auki), tuotteiden ja palveluiden saatavuus verkosta (tarjoatko noutopalveluita, voiko oston tehdä verkossa, saako kuljetuksen kotiin) ja hygienia niissä yrityksissä, jotka vielä palvelevat asiakkaita kivijalkaliikkeissä. Pidä siis huoli, että myös nämä tiedot ovat myös sinun asiakkaittesi näkyvillä.
Pienikin panostus riittää
Ymmärrettävästi moni yritys on nyt tilanteessa, jossa markkinointiin ei kerta kaikkiaan ole resursseja. Mutta jos mainontaan on mahdollista sijoittaa edes pieni panostus, tulee sillä olemaan merkitystä tulevaisuudessa. Kun poikkeustilanne päättyy, tulevat tilanteesta toipumaan nopeammin ne yritykset, jotka nyt panostavat markkinointiin. Jos joudut aloittamaan asiakashankinnan ja brändinrakennuksen kokonaan tyhjästä, tulee se olemaan huomattavasti pidempi tie kuin se, jossa asiakkaasi ovat myös poikkeustilanteen aikana saaneet tietoa yrityksestäsi. Mainonnan ei tarvitse olla kallista ollakseen tehokasta. Poikkeusolot näkyvät myös markkinoinnin ja mainonnan kustannuksissa. Mainonnan hinta yleensä laskee tällaisessa tilanteessa.
Nyt kannattaa rohkeasti lähteä kokeilemaan luoviakin toteutuksia. Jos et laita rahaa mainontaan, kannattaa panostaa vaikka orgaaniseen sisältöön sosiaalisessa mediassa ja laittaa verkkosivut täydelliseen kesäkuntoon. Tutki dataa ja analytiikkaa, ja tee niistä johtopäätöksiä markkinoinnin tueksi. Ei anneta tämän tilanteen lannistaa. Tästäkin selvitään, yhdessä!
Kirjoittaja on Fonectan kehityspäällikkö sekä Suomen Uusyrityskeskukset ry:n hallituksen jäsen.