24.05.2021 | Tuulimarja Myllymäki

Jokaisen menestyvän brändin takana on tavaramerkki

Monella tuotteita tai palveluita valmistavalla ja tarjoavalla yrityksellä voi jo olla jonkinlainen suojaamisen arvoinen tavaramerkki. Tai ainakin pitäisi olla! Siis sana, nimi, logo tai vaikka iskulause, jonka perusteella asiakkaat tunnistavat yrityksen tuotteet ja palvelut vastaavien vaihtoehtojen joukosta. Tämän luulisi olevan elintärkeää kaikille yrityksille, että tuotteet ja palvelut huomataan, muistetaan ja löydetään.

Parhaassa tapauksessa tavaramerkki ja asiakkaiden siihen yhdistämät tunteet ja mielikuvat saavat haluamaan juuri tietyllä merkillä varustettuja tuotteita. Tavaramerkistä syntyy brändi. Vuosien ja vuosikymmenten päästä, vaikka valmistajat vaihtuisivat tai yrityksen nimi muuttuisi, asiakkaat tunnistavat tuotteet edelleen tutun brändin – siis tavaramerkin – ansiosta.

Investointi tulevaan

Oman brändin suunnitteluun ja suojaamiseen kannattaa investoida. Siitä voi tulla yrityksesi arvokkainta omaisuutta.
Rekisteröintikustannukset voi nähdä investointina tulevaisuuteen. Rekisteröimällä tavaramerkin varmistat, että muut eivät saa käyttää liian samankaltaista nimeä tai muuta merkkiä vastaavien tuotteiden ja palveluiden yhteydessä.

Tavaramerkin rekisteröinti osoittaa sijoittajille ja kumppaneille, että yrityksesi on asiansa osaava ja vakavasti otettava toimija. Lisäksi tavaramerkin yhteydessä voi käyttää ®-symbolia osoituksena siitä, että yrityksesi tuote tai palvelu on suojaamisen arvoinen, hyvä tuote.

Pahimmillaan rekisteröimättä jättäminen voi johtaa siihen, että joudut aloittamaan alusta uudella tavaramerkillä ja brändillä. Sen lisäksi, että joudut vaihtamaan mainokset, nimikyltit ja pakkaukset, menetät sen maineen ja tunnettuuden, jota olit brändille luonut. Pahimmassa tapauksessa työsi valuu kilpailijoiden hyväksi.

Aloita brändin rakentaminen tavaramerkistä

Brändit eivät ole vain suurten firmojen yksinoikeus. Isotkin brändit ovat aina alussa pieniä. Varmaa on se, että brändin rakentaminen on hyvä aloittaa tavaramerkistä. Ohjeita tavaramerkin hakemiseen löydät muun muassa PRH:n hakijan pikaoppaasta.

Tuulimarja Myllymäki
Kirjoittaja on johtava neuvontalakimies Patentti- ja rekisterihallituksessa.