25.10.2021 | Jorma Lehtonen

Haluaisitko olla luovan työn Jackie Chan?

Kukapa ei haluaisi olla Jackie Chan, joka on esiintynyt 150 elokuvassa, tehnyt 20 äänilevyä, koonnut 400 miljoonan dollarin omaisuuden ja voittanut Oscar-kunniapalkinnon. Väitetäänpä jopa, että hän on maailman tunnetuin näyttelijä.

Menestyksensä Chan on saavuttanut pääasiassa luovuutensa ja taistelulajitaitojensa avulla. Loppujen lopuksi kaikki yrittäminen onkin eräänlaista kamppailu-urheilua. Siinä missä Jackie Chan käyttää taidokkaasti miekkoja, keppejä tai vaikkapa käteen osuneita A-tikkaita, yrittäjä voi hyödyntää teollisoikeuksia (IPR), kuten patentteja ja tavaramerkkejä. Niidenkin käsittelyyn tarvitaan taitoa.

Vihreä vyö kaikille

Teollisoikeuksien osaamista voisi kuvata vyöarvoilla aivan samoin kuin harrastajan etenemistä seurataan aidosti monissa kamppailulajeissa. Aloittelijan ensimmäisenä askeleena eli keltaisena vyönä IPR:ssä voisi pitää sitä, että hän osaa hyödyntää muiden tuottamaa IPR-informaatiota liiketoiminnassaan. Maailmassa tehdään valtavat määrät turhaa, päällekkäistä tuotekehitystyötä, joka vältettäisiin, jos kaikilla olisi IPR:n keltainen vyö.

Patenttitietokannat sisältävät yli 100 miljoonaa julkaisua, jotka kertovat, miten muut ovat aikojen saatossa ratkaisseet samanlaisia ongelmia. Teknisten ratkaisujen lisäksi niistä voi etsiä mahdollisia asiakkaita, alihankkijoita, yhteistyökumppaneita ja kilpailijoita. Vastaavasti tavaramerkki- ja mallioikeustietokannat ovat aarreaittoja brändiä luotaessa.

Vihreän vyön osaamisella yrittäjä osaisi välttää loukkaamasta muiden oikeuksia. Toisin sanoen hän tietää, mikä kuuluu muille eikä hyödynnä sitä luvatta. Teollisoikeusasiantuntijat sanovat tätä toiminnanvapauden selvittämiseksi. Itsepuolustuksen ammattilainen voisi vastaavassa tilanteessa sanoa, että on parempi karata kuin taitaa karate. Yrittäjäkin suojelee itseään tehokkaimmin, kun osaa kiertää ilmeiset vaaranpaikat. Näin vältetään myös joutumasta vaikeuksiin.

Musta vyö kannattaa ostaa

Siinä vaiheessa, kun yrittäjä alkaa hankkia itselleen IPR:ää, hän tarvitsisi sinisen vyön. Tavaramerkki kannattaa hankkia usein jo yrittäjyyden alkumetreillä; oikeastaan heti kun yrittäjä haluaa erottaa yrityksensä brändin omasta henkilökohtaisesta maineestaan. Hyvän tavaramerkin luominen vaatii kuitenkin osaamista. Toisaalta patenttihakemusta ei yrittäjän kannata kirjoittaa itse. Sen sijaan hänen kannattaa keskittyä opettelemaan, miten tunnistaa keksinnöt ja miten niitä patentoimalla voi tukea omaa liiketoimintaa.

Mustan vyön haltijat osaisivat tarvittaessa taistella oikeudessa, jos teollisoikeuksia loukataan. Tämä osaaminen on niin iso investointi, että se kannattaa lähes aina ostaa yrityksen ulkopuolelta suurimpia yrityksiä lukuun ottamatta. Tästä syystä patenttihakemusten kirjoittaminenkin kannattaa ostaa mustavöisiltä asiantuntijoilta, sillä hakemuksen laatiminen on kaikessa raadollisuudessaan valmistautumista oikeudenkäyntiin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka teollisoikeudet ovat pohjimmiltaan hyökkäysaseita, joilla voi kieltää muita, niitä voi myös käyttää monilla muillakin tavoin, kuten positiiviseen brändin luontiin. Esimerkiksi Tesla on antanut patenttioikeuksiaan muiden käyttöön ilmaiseksi, vaikka päätöksen takana on tietysti itsekkäitä, liiketoimintastrategisia syitä.
Teollisoikeuksia voikin myös myydä tai antaa niihin käyttöoikeuksia rahaa vastaan. Teollisoikeuksien todelliset Jackie Chanit ovatkin ne huippuammattilaiset, jotka neuvottelevat suuryhtiöiden välillä miljardien arvoisia lisenssisopimuksia.

IPR-osaamisen kehittämisessä pääset alkuun esimerkiksi tällä keksijöille ja yrittäjille räätälöidyllä, ilmaisella verkkokurssilla: Tulevaisuuden keksijät ja IPR – IPR University Center (ipruc.fi)

Jorma Lehtonen
Kirjoittaja on asiakkuuspäällikkö Patentti- ja rekisterihallituksessa.