Korona sai palaamaan Suomeen ja yrittäjäksi
Graafinen suunnittelija Jarno Sutinen perusti toiminimen elokuussa 2020. Yrityksen perustamista edelsi muutto opiskelukaupungista Prahasta takaisin Suomeen koronatilanteen vuoksi.
Jarno aloitti työnhaun heti kotiinpaluunsa jälkeen alkuvuodesta 2020, mutta palkkatyöt olivat pandemian takia kiven alla. Hän oli aiemmin toiminut kevytyrittäjänä ja ehtinyt rekisteröidä toiminimen Tšekissä palkkatyön ohella. Yrittäjyys oli siis tuttua ja vaikutti olevan nyt ratkaisu työtilanteeseen. Siitä alkoi Suti Designin tarina.
Mainonnan monitoimiyritys pärjää poikkeusoloissakin
Jarno on graafinen suunnittelija ja hänen intohimonsa on videomateriaalien tuotanto, jossa hän näkee jatkuvaa kehitystä markkinoinnin ja mainonnan alalla. Hän kuitenkin tekee mielellään myös monia muita mainontaan liittyviä töitä. Suti Design onkin oikea mainonnan monitoimiyritys. Palvelutarjontaan kuuluu videomateriaalien tuotannon lisäksi brändäystä, painotuotteiden suunnittelua, some-mainontaa ja digianalytiikkaa.
Seuraavaksi tavoitteena on ottaa haltuun drone-kuvaus.
– Yrittäjyys on hyvällä tavalla opettavaista, ja omaa toimintaansa voi kehittää sitä mukaa, kun oppii lisää.
Korona aiheutti aluksi epävarmuutta yritystoimintaan, kun yrityksillä oli säästökuureja. Toisaalta Jarno sai aika pian huomata, että asiakkaat siirtyivät tomerammin nettiin ja heräsivät huomaamaan digimainonnan hyödyt.
Hinnoittelussa pitää näkyä myös oman työn arvostus
Moni yrittäjä pitää työnsä hinnoittelua haastavana tehtävänä. Myös Jarno on huomannut, että sopivan hinnan asettaminen vaatii selvittelyä ja pohdintaa.
– Siinä on omat haasteensa osata pyytää oikeaa summaa graafisesta toteutuksesta. Onhan se kuitenkin luovaa työtä ja vaatii monesti jatkuvaa mietiskelyä projektien osalta, vaikka siinä ei koneen ääressä koko aikaa istukaan.
Kilpailu alalla on myös kovaa ja on oltava tietoinen siitä, missä hinnoissa muiden toimijoiden palvelut liikkuvat. Isoihin studioihin verrattuna yhden miehen yritys voi hoitaa tietyt projektit edullisemmin, mutta oman työn arvoa ei pidä myöskään polkea hinnoittelulla.
– Toki oman työn arvostus pitää näkyä myös hinnassa. Kertoohan se sekin, että uskoo oman työnsä jälkeen eikä lopputulos ole vain ”kuva + teksti = mainos” -periaatteella hoidettu homma.
Pienen toimijan etu isompiin verrattuna on usein joustavuus. Jarno tekee asiakkaidensa kanssa monesti kokonaisvaltaisia sopimuksia ja hoitaa tuntimäärien puitteissa asiakkaille kaiken, mitä he tarvitsevat. Asiakkaalle on kuitenkin aina hinnan ohella tärkeää se, että hommat hoituvat sujuvasti ja tehokkaasti.
Kaikki ei tapahdu hetkessä
Uusi alku yrittäjänä on tuntunut ajoittain tiukalta, mutta Jarno uskoo edelleen itseensä ja tekemiseensä.
– Kaikki ei tapahdu hetkessä, ja alku tuntuu usein hankalalta, mutta ilman kovaa työtä ei voi nähdä niitä tuloksiakaan. Joten tomerasti vaan eteenpäin! Kehitän toimintaa sitä mukaa, kun itsekin opin lisää.
Jarno sai neuvoja yritystoiminnan käynnistämiseen Kuopion seudun Uusyrityskeskuksesta.
– Yhteyshenkilöni Uusyrityskeskuksessa on ollut erinomainen apu toimintani alkuun saamisessa ja asioiden hoitamisessa eteenpäin. Olen saanut nopeasti vastauksia polttaviin kysymyksiin.