Inhimillistä isännöintiä digiaikaan
Ilja Knuutisen luotsaama Iljan Isännöintikeskus on toimintansa alusta asti hakenut kasvua laatu edellä. Onnistunut yrityskauppa on siivittänyt kuopiolaisyrityksen tietä oman alueensa edelläkävijäksi.
Tulevalla tilikaudella noin miljoonan euron liikevaihtoon yltävä Iljan Isännöintikeskus Oy on kolmena toimintavuotenaan kehittynyt voimakkaasti. Kasvua on haettu kehittämällä asiakaspalvelua ja myyntiä sekä tekemällä yrityskauppa vuonna 2020, jolloin iisalmelainen Isännöintipalvelu Pekka Ryhänen siirtyi Iljan isännöintikeskus Oy:lle.
– Löysin Pekka Ryhäsen isännöintiyrityksen laajan yhteistyöverkostoni kautta. Meidän molempien intressit kohtasivat tismalleen, joten pääsimme nopeasti yhteisymmärrykseen kaupan ehdoista, Ilja kuvailee.
Iljan Isännöintikeskuksen strategisena tavoitteena oli laajentaa toimintaa useammalle paikkakunnalle. Samaan aikaan Pekka oli etsinyt jatkajaa yritykselleen. Kaupan toteuduttua Pekka jatkoi työskentelyä Iljan Isännöintikeskuksessa kolmen vuoden ajan, jotta kaikki toiminnot saatiin sujuviksi käytännössä.
Kassavirta kasvoi
Valmiin liiketoiminnan hankkiminen ratkaisi Iljan kohdalla monta aloittavan yrittäjän haastetta. Isännöintipalvelu Pekka Ryhäsen mukana tuli osaavaa henkilöstöä, toimivia prosesseja ja pätevä isännöintiohjelmisto.
– Kaupan myötä liikevaihtomme kolminkertaistui, ja saimme riveihimme kolme uutta alan ammattilaista. Saimme samalla myös hyvää kassavirtaa, millä oli suuri taloudellinen merkitys alkuvaiheessa olevalle yrityksellemme, Ilja tähdentää.
Isännöintipalvelu Pekka Ryhäsen käyttämä isännöintiohjelmisto otettiin käyttöön myös Iljan Isännöintikeskuksessa. Käyttöönotto oli sujuvaa, kun yrityskaupan mukana siirtyneet työntekijät kouluttivat uudet kollegansa ohjelmiston käyttöön.
Tuki auttoi eteenpäin
Yrityskauppaa suunnittelevan yrittäjän kannattaa harkita tarkasti eri näkökulmia ja hyödyntää riippumatonta, ulkopuolista asiantuntijaa. Ilja on saanut yrittäjätaipaleensa eri vaiheissa neuvontaa Pekka Naumaselta ja Tarja Pöyhöseltä Kuopion seudun Uusyrityskeskuksesta.
– Uusyrityskeskukselta saamani apu on ollut korvaamatonta. Epäröidessäni he ovat rohkaisseet minua eteenpäin ja antaneet uusia näkökulmia omiin pohdintoihini. Alkuvaiheen rahoitukseen sain arvokasta tietoa, jonka etsimiseen olisi itseltäni mennyt huomattavasti enemmän aikaa, Ilja kiittää.
Tällä hetkellä 17 isännöintiammattilaista työllistävässä Iljan Isännöintikeskuksessa on panostettu erityisesti kasvolliseen ja ihmisläheiseen asiakaspalveluun. Myös digitaalisiin palveluihin on investoitu pitkällä tähtäimellä. Taloyhtiöiden osakeluetteloiden ja -papereiden on oltava tänä päivänä sähköisiä, ja tulevaisuudessa raportoinnin määrä kasvaa remonttirekistereiden siirtyessä julkiseen tietokantaan.
– Iljan isännöintikeskuksen vahvuus on ilman muuta yrittäjän innovatiivinen asenne ja voimakas halu kehittää yritystä. Kannustavalla johtamistavallaan Ilja auttaa henkilöstöä tekemään parhaansa. Yritys tunnetaan ystävällisestä palvelusta, kuvailee Tarja.