Yritysneuvojan TOP 3 vinkit yritysidean jalostamiseen
Ideoita syntyy monella tavalla, saatat esimerkiksi keksiä ratkaisun johonkin havaitsemaasi tarpeeseen tai ongelmaan keskellä arkipäivää. Idea yrittäjyyteen voi syntyä myös osaamisestasi, harrastuksestasi, ammatista tai tehdessäsi palkkatyötä.
Yrittäjyys perustuu liikeideaan, joka syntyy, kun tunnistat asiakkaan, täytät hänen todellisen tarpeensa ja/tai ratkaiset ongelman sekä tunnistat mahdollisuuden markkinassa. On vähintään kaksi tapaa edetä. Voit testata ideaa suoraan kysymällä potentiaalisen asiakkaan kiinnostusta ja ostohalukkuutta. Toisena vaihtoehtona voit tutkia ja arvioida ideasi potentiaalia ja asiakasmäärää hyödyntämällä tilastotietoja, tietokantoja, toimialaraportteja, kirjallisuutta, uutisia ja toimialasi tilannetta yleisesti. Tietoa hakemalla saat näkymän markkinaan, johon olet suuntaamassa.
1. Tutki ja testaa
Ideat voivat kehittyä pitkänkin ajan kuluessa. Riippuen siitä, millaiseen toimintaympäristöön tai markkinaan ideasi on syntynyt tai syntymässä, aika voi olla idean potentiaalille kohtalokas. Idean uutuus on ripeästi tutkittavissa erilaisten menetelmien avulla. Tuotteen uutuusarvoa voidaan tutkia esimerkiksi patenttitietokannasta, toimialaa ja kilpailutilannetta yritys- ja tilinpäätöstiedoista. Ideoita syntyy suhteellisen helposti, ja ideasta innostuminen on arvokasta. On suositeltavaa, että asetat ideasi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa markkinaa vasten, ja luot realistisen kuvan siitä, millainen liiketoimintamahdollisuus ideastasi on syntymässä. Hae aina parasta ja ajantasaista tietoa.
2. Löydä oma reittisi
Ennen kuin teet päätöksen yrityksen perustamisesta, tutki millaisia reittejä yrittäjyyteen on, ja mikä olisi niistä sinulle luontevin. Idean voi ostaa tai lainata. Tälläkin hetkellä moni yrityksen omistaja miettii, mistä voisi löytää toiminnalleen jatkajan. Yrityksen ostaminen on sinulle yksi potentiaalinen reitti ja mahdollisuus. Voit löytää ideaasi vastaavan, myynnissä olevan yrityksen, jonka toiminta on käynnissä, asiakkaat olemassa, konsepti testattu ja ensimmäiset kompastelut kompasteltu, jotta sinä voit hypätä valmiiseen kyytiin, ottaa ohjat ja rakentaa toiminta, johon tuot oman tarmosi ja osaamisen. Toinen reitti testatun konseptin hyödyntämiseen on ketju- eli franchising yrittäjyys, jossa lainaat valmista liiketoimintakonseptia sopimuksella, yhdenmukaisesti ketjun muiden yritysten rinnalla.
3. Ajattele avoimesti ja kääri hihat
Idean etsiminen ja pohtiminen on innostavaa puuhaa, ja edetessäsi haluat tehdä yrityksestä oman näköisen ja oloisen. Oma yritys voi olla sinulle pitkän tähtäimen suunnitelma ja unelma. Idean kanssa etenemiseen oikeaan suuntaan vaikuttaa merkittävästi oma persoonasi, luonteesi ja asenteesi. Hyvä idea ei aina ole helppo ja mutkaton kehittää, ja siksi tarvitset ajattelun avoimuutta, joustavuutta ja motivaation, jotta saat idean potentiaalin selville. Kääri hihat ja aloita tiedon hakeminen, arvioi ideasi potentiaalia ja testaa kysyntää. Kaikista ideoista ei tule timantteja, mutta vaikka idea ei lopulta kantaisikaan, seuraavan, uuden idean syntyessä sinulla on jo paljon enemmän tietoa ja kokemusta sen kehittämiseen.
Apua ja näkemystä suunnitteluun saat Uusyrityskeskuksen yritysneuvojilta. Ensitietoa idean kehittämiseen, testaamiseen ja kehittämiseen liikeideaksi saat lisäksi etäyrittäjyysinfoistamme. Tutustu myös Ideanappiin.
Ilona Ukkonen
Kirjoittaja toimii yritysneuvojana Suomen Uusyrityskeskukset ry:ssä.