Yritysneuvojan TOP 3 vinkit yrityksen myyntikunnon ylläpitämiseen
Miksi sinun tulisi miettiä yrityksen myyntikuntoisuutta, vaikka olet ehkä vasta miettimässä yrityksen perustamista tai hiljattain sen perustanut? Perusteluina tähän sanoisin työelämän ja työurien muutos, yrittäjyyden muutos ja varautuminen. Yrittäjyys ei ole enää joko-tai-tyyppistä puurtamista yrityksen perustamisesta aina eläkkeelle jäämiseen saakka. Voihan olla, että haluatkin tehdä jossain vaiheessa elämässä muuta kuin johtaa nyt perustamaasi yhtiötä. Ehkä haluat perustaa uuden tai siirtyä palkkatyöhön ja näin ollen yrityksen myynti tulee ajankohtaiseksi jo ennen eläkeikää. Tai saatat yllättäen saada hyvän ostotarjouksen kilpailijalta tai sarja-/portfolioyrittäjältä. Myynti voi tulla ajankohtaiseksi myös muuton vuoksi tai terveydellisistä syistä.
Mitä siis tulisi huomioida, jotta yrityksesi olisi myyntikunnossa?
1. Vahvista muutoskyvykkyyttäsi
Kuten olemme huomanneet, yritystoimintaa koskettavat muutokset voivat tulla todella rajuina, yllättävinä ja lamaannuttavina. Siksi tarvitaan taitoa sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen eli resilienssiä. Kriittisten toimintojen ylläpitäminen muuttuneessa tilanteessa edellyttää taidon lisäksi aktiivista kehittämistä ja toimintaympäristön, sen hiljaisten signaalien ja uusien tuulien, tarkkailua.
Muutos ei onneksi ole aina niin rajua kuin koronapandemian aikana, vaan muutokset toimintaympäristössä ja asiakkaiden ostokäyttäytymisessä voivat edetä hitaasti. Varmaa on kuitenkin, että muutos on pysyvää. Siksi yrittäjän tulee olla valppaana ja kehittää toimintaansa niin, että se vastaa myös huomisen päivän kysyntään. Muutoskyvykkyys näkyy suoraan liikevaihdossa, tuloksessa ja myyntikuntoisuudessa ja näin ollen yrityksesi on kiinnostava ostajan silmissä.
2. Pidä yrityksen brändi erillään henkilöbrändistäsi
Pyri brändäämään tuotteesi tai palvelusi niin, että se on irrotettavissa sinusta henkilönä. Riippuu tietysti paljon toimialasta, miten hyvin se on mahdollista. Mikäli olet tietyn erityisalan superasiantuntija ja myyt osaamistasi, olet yhtä kuin yrityksesi. Mutta jos myyt tuotteita tai sellaisia palveluja, jotka myös joku muu pystyisi (sopivalla osaamistaustalla) myymään tai tuottamaan, niin mieti markkinointistrategiasi sekä henkilö- että tuotebrändäyksen osalta. Liiketoiminta on helpompi siirtää uudelle omistajalle, kun yrityksellä on sen omistajasta erotettavissa oleva brändi.
Sama pätee myös päivittäiseen tekemiseen. Mikäli sinulla on työntekijöitä, anna heille oikeasti vastuuta osaamisalueiltaan ja mahdollisuus kehittää itseään. He ovat silloin arvokas osa mahdollista yrityskauppaa ja itse asiassa myös erittäin potentiaalinen ostajaryhmä. Mikäli toimit yksin, luo verkostostasi arvokas myös ulkopuolisen silmin. Laadi toimintaohjeet, ”yrityksen manuaali”, tilanteeseen, jossa et itse voisikaan olla antamassa neuvoja.
3. Pidä dokumentit ajan tasalla
Pidä liiketoimintaan liittyvät dokumentit ajan tasalla ja järjestyksessä. Sopimukset kirjallisina ja voimassaolot päivitettyinä, tilinpäätöstiedot järjestyksessä. Osaathan myös kertoa ostajaehdokkaalle omin sanoin liikevaihdosta, kannattavuudesta ja ehkä jopa joistain tilinpäätöksen tunnusluvuista. Kaikki ostajaa kiinnostava tieto tulisi olla helposti saatavilla, muutoin muodostuu epämääräinen kuva koko yrityksen toiminnasta.
Ja päivitä liiketoimintasuunnitelmaasi myös jatkossa. Se on hyvä lisä dokumenttimapissa ja ostaja voi olla siitä hyvinkin kiinnostunut. Liiketoimintasuunnitelman päivittäminen pitää sinut itsesikin ajan tasalla siitä, mihin suuntaan yritystoiminta on mennyt suhteessa suunnitelmiin, mitä käyttämättömiä ideoita sieltä mahdollisesti löytyykään ja mihin pitäisi tähdätä seuraavaksi. Kehittämiskohteet kiinnostavat myös ostajia.
Pidä siis yrityksestäsi hyvää huolta, niin se tuottaa tulosta sinulle nyt ja tulevaisuudessa.
Katja Remes
Kirjoittaja toimii yritysneuvojana Itä-Savon Uusyrityskeskuksessa.