Somesuunnitelma – miksi somea pitää suunnitella?
Viestinnän kehittäminen on monelle yrittäjälle aihe, joka tarjoilee vuodesta toiseen haastetta. Haaste voi näyttää aluksi kulhostaan paisuvalta pullataikinalta ja syvennyttäessä sosiaalisen median pariin, päästään monien mielestä jo työläämmän vaivaamisen äärelle. Monen yrittäjän tekisi mieli tehdä someen vaikka ja mitä ihanaa, mutta aika ei riitä. Vuoden varrelta löytyy kuitenkin jokin hiljaisempi ajankohta, joka kannattaa hyödyntää viestinnän kehittämiseen.
Sosiaalisen median pullataikinaa ei kannata lähteä työntämään uuniin ennen tarvittavia toimenpiteitä. Sitä pitää palastella, muotoilla, voidella ja sokeroida ennen uunia. Ilman suunnitelmallisuutta on vaikea lähestyä mitään isoa kokonaisuutta.
Sosiaalisen median viestintää suunniteltaessa on otettava huomioon yrityksen strategia ja budjetti. Sen jälkeen voidaan kartoittaa sopivat kanavat. Somekanavien valinta ei välttämättä ole helppoa, mutta siihenkin on saatavilla ammattilaisen apua. Kun sopivat kanavat ovat hallussa, voidaan siirtyä pilkkomaan taikinaa pienempiin palasiin.
Taikinan palastelu: vuosikello
Jokainen yritys osaa yleensä mainita muutaman tärkeän viestittävän asian vuoden varrelle. Nämä aiheet on hyvä kirjata ylös, eli rakentaa vuosikello. Sosiaalisen median vuosikelloon voidaan merkitä kaikki tärkeät tapahtumat, viestinnälliset kohokohdat ja yrityksen erilaiset huomiota kaipaavat kaudet. Mitkä ovat kohderyhmällesi tärkeimpiä viestittäviä asioita?
Taikinan muotoilu: teemojen valinta
Kun vuosikello on selkeytetty, voidaan siirtyä teema-ajatteluun. Katsele vuotta kvartaali- tai kuukausitasolla ja teemoita sitä viestintästrategian pohjalta. Mikä on tärkeä viesti syksyn alussa? Onko jokin ajankohtainen aihe, jota voidaan käsitellä laajemmin maaliskuussa? Yhden tai kolmen kuukauden ajattelun avulla löydetään tärkeitä esille nostettavia asioita, joita ei tule unohtaa yrityksesi viestinnästä.
Taikinan voitelu: sitouttaminen
Kun pohja on kunnossa, voidaan lähteä tarkastelemaan teemoja ja julkaisuja lähempää. Miten seuraajat saadaan sitoutettua juuri sinun yrityksesi somekanavien pariin? Sarjajulkaisut, persoonalliset henkilöesittelyt, yhtenäiset hästägit, vuorovaikutteisuus, hauskat perjantaipäivitykset tai yleistä hyötyä tuottavat viikkopäivitykset pitävät seuraajat kyydissä. Mieti mitä itse haluaisit katsella tai lukea? Mikä aihe kiinnostaa juuri sinun seuraajiasi? Sitouttamisen onnistumista on syytä seurata analytiikan kautta.
Sokerin ripottelu: viikkosuunnitelma
Somesuunnitelman viimeinen silaus on viikkosuunnitelma. Viikkosuunnitelmaan merkitään kanavat, viikonpäivät ja sisällöt. Viikkosuunnitelmia voi tehdä useampia, jotta päivät ja kellonajat eivät toista itseään liikaa. Viikkosuunnitelmaa ei ole tarkoitus ahtaa täyteen (ei makeaa mahan täydeltä). Kannattaa siis pohtia, mihin omat resurssit riittävät. Seuraajat eivät myöskään välttämättä ehdi tai jaksa seurata liian tiheään päivittyvää kanavaa. Algoritmit voivat myös painaa liian tiheään ilmestyviä julkaisuja alemmas. Viikkosuunnitelmaan voi hyvin jättää tyhjää spontaaneille päivityksille, jotka syntyvät hetken mielijohteesta. Vaikka olisi ihana ajatus julkaista vain spontaanisti, voi se jäädä kauas käytännöstä arjen kiireessä. Kun suunnitelma on lyöty lukkoon, voidaan varmistua siitä, ettei mikään kanava elä hiljaiseloa kuukausia putkeen.
Pullataikina uuniin: somesuunnitelman toteutus
Kun somesuunnitelma on valmis, on sovittava vastuista. Ensin valitaan vähintään yksi somevastaava, joka delegoi tehtäviä eteenpäin muille. Somevastaava huolehtii siitä, että suunnitelmista pidetään kiinni ja somekanavat pysyvät aktiivisina. Jos yrityksellä on useampi työntekijä, voidaan päivitysviikot jakaa jokaiselle halukkaalle. Vastuun jakaminen on tärkeää, jotta somesta ei synny liian suurta taakkaa. Yksinyrittäjän on taas pohdittava asiaa ajankäytön näkökulmasta ja tehdä realistinen suunnitelma, joka on aidosti mahdollista toteuttaa.
Viestinnän suunnitelmien tekeminen lykkääntyy yleensä arjen kiireiden vuoksi. Kehittämistyölle ja suunnitelmallisuudelle on varattava aikaa kalenterista, jotta se tulee tehdyksi. Kun suunnitelmat ovat valmiina voidaan siirtyä itse pullan paistamiseen. Mikään somesuunnitelma ei ole täydellinen ja on hyvä muistaa, että suunnitelmaan voi tulla muutoksia matkan varrella. Analytiikkaa seuraamalla voidaan tehdä nopeitakin johtopäätöksiä ja muuttaa reseptiikkaa paremmaksi.
Miksi somesuunnitelma kannattaa tehdä viimeistään nyt?
Tilastokeskuksen mukaan yhteisöpalveluiden eli somekanavien käyttö on lisääntynyt merkittävästi vuoden 2020 aikana. Yhteisöpalveluita seurasivat 69 prosenttia 16–89-vuotiaista. Edellisenä vuonna seuraajia oli 61 prosenttia ja vuonna 2015 58 prosenttia. Tämä muutos on merkittävä ja vaikuttaa siltä, että korona on muovannut ihmisiä viestinnän kuluttajina enemmän kuin koskaan. Suhteellisesti suurinta kasvu oli 65-74-vuotiaissa. Tilastokeskuksen julkaisun löydät painamalla tästä.
Sparrauskaveri tueksi
Toisinaan omaa tekemistä on vaikea tarkastella objektiivisesti. Tarkastelun jäädessä pintapuoliseksi, kehittämiseen tarvittavia liikkeitä on äärimmäisen haasteellista synnyttää, saati laittaa toimeen. Ulkopuoliset silmät ja aivot voivat irrottaa ajatustulpan nopeammin kuin osaisi kuvitella. Sparrauskaveri tai nopea asiantuntijakonsultaatio on monesti kustannustehokkaampaa kuin yksinpuurtaminen, joten sosiaalisen median leivontahetki saattaa sujua kaverin kanssa sutjakammin.
Sonja Sjögren
Kirjoittaja on viestintätoimisto Kumppania Oy:n projektipäällikkö.