Iskee, mutta ei tapa
Koronapandemia on vaikuttanut merkittävällä ja todennäköisesti pysyvällä tavalla yhteiskuntaamme, myös yrittäjyyteen. Yrittäjyys on kuitenkin sitkeä laji. Se muuttaa muotoaan, mutta ei katoa. Franchising voi olla korona-aikana myös vahvuus.
Korona-aika on iskenyt kovaa moniin yrityksiin. Joillain toimialoilla rajoitukset yksinkertaisesti lähes estävät liiketoiminnan. Kaikilla toimialoilla pandemia ja sen hillitsemiseksi tehdyt toimet vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Joukossa on myös menestyjiä. Kuten moni muukin asia, myös yritysten menestyminen näyttää polarisoituvan.
Unelma yrittäjyydestä ei ole kadonnut
Into yrittäjyyteen ja halu työllistää itsensä yrittäjänä ei ole kadonnut. Uusyrityskeskus-verkosto on toiminut Suomessa yli 30 vuotta. Kokemus kertoo, että taloudellisen epävarmuuden kasvaessa alkavan yrittäjän neuvontapalveluiden kysyntä kasvaa. Yrittäjyys on tapa tehdä työtä, työllistää itsensä ja ehkä joku muukin.
Epävarmuutta tulevasta on, mutta samalla mielissä on myös toiveikkuutta siitä, että elämä jatkuu. Tätä tekstiä kirjoittaessani, marraskuussa 2020, Uusyrityskeskuksissa on kiireistä. Uusia yrittäjyyttä suunnittelevia henkilöitä tulee asiakkaaksi koko ajan enemmän.
Kuluttaja muuttuu – taas
Korona on muuttanut asiakkaiden käyttäytymistä todennäköisesti pysyvästi. Mutta näinhän se on – kuluttaja on ihminen ja ihminen on aina sopeutunut. Ei ole todennäköistä, että kääntäisimme kehitystä taaksepäin ja palaisimme vanhaan.
Näyttää siltä, että ihmiset haluavat tukea lähellä olevaa, oman alueen tuttua yrittäjää. Mutta toisaalta ostamisen helppous, nopeus ja luotettava brändi vaikuttavat verkkokaupassa tehtyyn tai kotiinkuljetuksella tilattuun tuotteeseen ja palveluun yhä enemmän. Tulevaisuuden menestyjä on ehkä se, joka osaa yhdistää nämä.
Yhteinen tekeminen on vahvuus
Franchising-yrittäjyys voi olla yksi tapa yhdistää kuluttajien toiveet. Franchising-antajan panostus brändiin ja markkinointiin antaa yrittäjälle vahvaa tukea päästä kuluttajan mieleen. Yrittäjän ja hänen roolinsa esille tuominen tunnetun brändin taustalla vastaisi haluun tukea yrittäjää. Yrittäjälle testattu liikeidea luo tilaa keskittyä liiketoimintaan ja sen johtamiseen. Onko tässä konsepti, jossa kaikki voittavat?
Kirjoitus on julkaistu Franchising Suomessa 2021 -vuosikirjassa.
Susanna Kallama
Kirjoittaja on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja.