Yritysneuvojan TOP 3 vinkit verkkonäkyvyyteen
Teen valtaosan työstäni aloittavien yrittäjien ja muutenkin suhteellisten pienten yritysten kanssa. Markkinointi ja myynti ovat luonnollisesti keskeisimpiä aihealueita keskusteluissamme. Ne ovat edelleen, ja varmaan ikuisesti, hyvin olennainen osa bisnestä.
Kuluttajat ja yritysasiakkaat toimivat tänä päivänä aivan toisin kuin vielä jokunen vuosi takaperin. Näin ollen myyntiin ja markkinointiin liittyvissä keskusteluissa päästään hyvin nopeasti aiheeseen internet tai vielä tarkemmin verkkonäkyvyys ja sen merkitys liiketoiminnalle.
Ensinnäkin, mikä on nykyään internet? Eli mistä tietoa palveluista tai tuotteista haetaan? No, tietenkin Googlesta. Varsinkin B2B-puolella palveluita ja kontakteja haetaan aivan varmasti eniten Googlen kautta ja koska Google viilaa koko ajan palvelujaan entistäkin toimivammiksi, niin sanoisin, että jatkossa Googlen merkitys vahvistuu entisestään. Tämä on toki vain yksi osa näkyvyyttä, mutta luultavasti tärkein.
Seuraavaksi listaan mielestäni olennaisimpia asioita verkkonäkyvyydestä.
1. Tee yrityksellesi kunnolliset verkkosivut – aina!
Facebook-päivitykset eivät näy Googlessa eikä Instagram ole myyntikanava. Somekanava voi toimia liiketoimintasi hyvänä tukena, mutta nämä kanavat ovat vain ”koukkuja”, joilla asiakas saadaan webbisivuillesi, sitä kautta yritykseesi ja viime kädessä ostamaan palvelujasi.
Mitä hyötyä verkkosivuista sitten on? Itse näkisin isona hyötynä jo pelkästään sen, että nettisivujen ansiosta yrityksesi profiloituu asiakkaasi mielessä niin sanotusti varteenotettavaksi yritykseksi. Tällä voi olla merkittävä psykologinen vaikutus ostopäätökseen. Verkkosivujen pitää tietysti olla toimivat, ammattimaiset sekä yrityksen henkeen ja imagoon sopivat. Huonot sivut toimivat pahimmillaan myös täsmälleen päinvastoin – siis asiakaskarkottimena.
Muitakin hyötyjä kyllä löytyy. Omille sivuillehan voi tehdä ihan mitä sisältöä haluaa. Verkkosivuilla ei käytännössä ole mitään rajoituksia merkkimäärän, asettelun tai sisältöjen osalta. Voit laittaa sivuillesi toimivien yhteydenottomahdollisuuksien (osoite, kartta, WhatsApp, chat yms.) lisäksi esimerkiksi kattavaa tuotetietoa, blogin, verkkokauppatoimintoja tai vaikkapa sähköisen ajanvarauksen. Näitä on helppo keksiä lisää liiketoiminnan luonteesta riippuen.
2. Älä haaskaa aikaa ja rahaa vääriin kanaviin
Yllättävän usein kuulen argumentin, että en tarvitse muuta näkyvyyttä, kun minulla on jo Facebook-sivut. Kaikki eivät kuitenkaan ole Facebookissa tai Instagramissa, monesta muusta somekanavasta puhumattakaan, ainakaan palveluita hakemassa. Anoppisi luultavasti on Facebookissa, mutta kummityttösi ei välttämättä enää. Saatat löytää hänet ikätovereineen TikTokista.
No, somekanaviahan kuitenkin riittää. Kanavat, joissa yrityksesi pitäisi näkyä, riippuvat siis yrityksesi kohderyhmästä. On mielestäni ensiarvoisen tärkeää, että yrittäjä tunnistaa ne sosiaalisen median kanavat, joita yrityksen kohderyhmäkin käyttää. Jos asiakkaasi ovat milleniaaleja, markkinointipanostukset kannattaa todennäköisesti suunnata ennemmin vaikka Instagramiin, YouTubeen tai TikTokiin kuin Facebookiin tai LinkedIniin.
Asiakkaita kannattaa analysoida, koska väärässä kanavassa rahaa saa kyllä haaskattua nopeasti, mutta ilman merkittäviä tuloksia.
3. Investoi ammattilaistyöhön ja moninkertaista hyödyt
Ymmärrän, että jo pelkkä keskustelu tästä aihealueesta saa monessa aikaan tuskan ja ahdistuksen tunteita. Varttuneempikin yrittäjä ymmärtää jo nykyisin, että pitää ”olla netissä”, mutta ymmärtäähän sen, että jos ei osaa eikä voisi vähempää kiinnostaa, niin vaikeaksihan se menee. Tästä syystä: käytä ammattilaista!
Ulkoista ne asiat, jotka eivät sinulta luonnistu. On tietenkin positiivista, jos tuttavapiiristä löytyy ”insinööri, joka on näissä nettijutuissa tosi hyvä”, mutta hyödynnä häntäkin hyvin harkiten. Internet-markkinointiin liittyvät asiat ovat mitä suurimmassa määrin ammattilaistyötä.
Voisi sanoa, että hyvät nettisivut ja muu verkkonäkyvyys sekä verkossa olevat asiakasrajapinnat ovat investointi, joka on merkittävä kilpailuetu ja tuottaa siihen laitetun euron moninkertaisena takaisin. Älä siis säästä väärässä paikassa.
Sami Viljanen
Kirjoittaja toimii yrityskehittäjänä Kokkolanseudun kehitys KOSEK Oy:ssä.