Yrittäjästä omistajaksi – miksi yritys kannattaa joskus myydä?
Monelle ihmiselle kerran ansaitun omaisuuden/idean/yrityksen myynti on hyvinkin hankalaa. Minäkin olen joutunut sitä opettelemaan. Olen itse ollut ostamassa kahta yritystä ja myymässä myös kahta. Kyllä se on joka kerta ollut vähän eri tavalla haastavaa. Yrityksen arvosta on aina ollut vaikea päästä yhteisymmärrykseen. Ostajat ovat vedonneet lähes aina taseen arvoon, ja myyjät ovat korostaneet brändiä ja tulevaisuuden odotuksia. Totuus hinnasta on ollut aina jossain faktojen, odotusten ja tunteiden välimaastossa.
Nykyisin olen saanut iskostettua päähäni, että mikään yritys ei ole ollut yhtä tärkeä ”kuin se olisi oma lapsi”. Siksi olen pystynyt asennoitumaan siten, että olen sekä yrittäjä että omistaja – vasta kun on omistaja, pystyy myymään jotain omistamaansa. Omistaja-asenteella yrityksen perustamisen tai ostamisen jälkeen olen aina miettinyt, että kenties myynkin yrityksen 5-10 vuoden päästä. Pääosin myyntiajat ovat pitäneet paikkansa.
Asetu ostajan asemaan ja pidä yrityksesi koko ajan myyntikunnossa
Omistaja-asenteeseen siirtyminen on merkinnyt myös sitä, että on miettinyt asioita myös potentiaalisen ostajan näkökulmasta. Koskaan ei voi tietää, ilmaantuuko uusi ostaja huomenna vai seuraavana vuonna. Siksi yrityksen on oltava koko ajan myyntikunnossa. Yrityksen arvoa nostaa huomattavasti, mikäli dokumentit ovat viimeisen päälle kunnossa ja myös oma visio tulevaisuudesta selkeänä.
Montakin kertaa, kun olen ollut ”ostohousut jalassa”, olen ollut tosi yllättynyt siitä, miten huonosti yritystä myyvä yrittäjä oli dokumentoinut yrityksensä. Kun kysyin asiakkaista, yrittäjän vastaus oli, että kaikki asiakkaat löytyvät täältä pääkopasta. Samoin pääkopasta löytyivät myös kaikki yrityksen alihankkijat ja tavarantoimittajat. Sinänsä yritys oli mainiossa kunnossa: liikevaihto oli yli kaksi miljoonaa euroa ja tulosta yritys teki noin 300 000 euroa vuodessa. Mutta yritystä oli mahdoton ostaa, koska myyjä olisi vienyt kaikki kontaktit ja muutkin tiedot mukanaan.
Päätös myydä yritys voi olla yksi elämän suurimmista päätöksistä
Monelle yrittäjälle myynti on edelleen lähes mahdoton ajatus eli miksi myisin elämäntyöni jollekin tuntemattomalle? Valitettavan usein yrittäjä viivyttelee, että nyt ei ole vielä aika myydä. Kun oikea aika sitten myyjän mielestä koittaa, onkin jo liian myöhäistä. Toiseksi yrittäjät miettivät, että kuka minun yritykseni edes ostaisi. Kolmannella ryhmällä yrittäjiä on taas aivan liian suuret odotukset yrityksen arvosta. Kun yrittäjä miettii, että ainakin miljoona tästä on saatava ja ostaja tarjoaa 50 000 euroa, konflikti on valmis.
Miksi yritys kannattaa sitten jossain vaiheessa myydä? Selkein vastaus on hyvinkin simppeli. Kukaan ei elä ikuisesti. Perusteluja myyntiin voi löytää monelta muultakin kantilta. Yrityksen myyminen avaa mahdollisuuksia yrityksen uudistumiselle ja yrittäjälle itselleen. Jotkut haaveilevat eläkepäivistä, kun taas toiset tavoittelevat uusia urasuuntia. Kolmas voi miettiä, että omistajanvaihdoksella varmistetaan, ettei tehty elämäntyö mene hukkaan.
Yrityksen myynti ei ole vain yrittäjälle tärkeä tapahtuma, vaan se on myös yhteiskunnallisesti tärkeä. Omistajanvaihdoksella varmistetaan, että alueella säilyvät niin työpaikat ja verotulot kuin tuotteet, palvelut ja osaaminen. Arvioiden mukaan omistajanvaihdos on ajankohtainen jopa 14 500 työnantajayritykselle, joissa on noin 90 000 työpaikkaa. Omistajanvaihdos hyödyttää paikallista yhteisöä ja taloutta sekä alueellista elinvoimaisuutta.
Siksi suosittelenkin niin yrittäjän kuin yhteiskunnan kannalta, että kannattaa lähteä miettimään yrityksen myyntiä tarpeeksi ajoissa.
Harri Jaskari
Kirjoittaja on johtajana Suomen Yrittäjissä.