14.02.2024

Globaaliksi syntynyt yritys

Energiapuukouralla raivataan vesakoita ja harvennetaan metsiä. Koura voidaan kiinnittää kaivinkoneeseen ja näppäryytensä ansiosta se kolhii jätettäviä puita vähemmän, jolloin metsätöistä jää siisti lopputulos. 

Kimmo Tossavainen on sarjayrittäjä, joka perusti ensimmäisen yrityksensä parikymppisenä. Sittemmin yrityksiä on ollut kaikkiaan yksitoista, joista uusin KX-Treeshears Oy sai alkunsa keväällä 2020. Jo saman vuoden elokuussa oli moduulirakenteinen energiapuukoura markkinoilla. Osat valmistetaan osin itse, osin hyödyntämällä alihankintayhteistyötä. Omien työntekijöiden lisäksi yritys työllistää välillisesti noin 30 henkilöä. 

Energiapuukoura on pitkän kehittelyn tulos. Kimmo on urakoinut metsän hoidossa ja metsätöiden lomassa oli aikaa miettiä minkälaisella koneella etenkin vesakosta ja pienistä puista saisi parhaan hyödyn irti. Koneella pitäisi olla hyvä käytettävyys ja sen pitäisi olla kevyt sekä kestävä. Kasvutavoitteita ajatellen koneen pitäisi olla myös sarjatuotantoon soveltuva ja siihen olisi tarvittaessa voitava liittää erilaisia lisäosia, jotka toisivat käyttöön monipuolisuutta. 

– Paljon uutisoitiin siitä, että uusiutuvan energiapuun käyttöä halutaan lisätä. Minulla oli ajatuksena, että paikallinen yritys tekee puuta, jota poltetaan paikallisissa lämpölaitoksissa, mutta idea sai aika nopeasti globaalit mittasuhteet, kertoo Kimmo. 

Alansa markkinajohtajaksi 

Kimmon tavoitteet ovat rohkeat ja ennakkoluulottomat. Niihin uskoo myös Business Äänekosken yritysneuvoja Esa Lehmonen

– Kimmolla on näkemystä, millainen tuotesarja energiapuun korjuuseen tarvitaan, mikä metsässä toimii ja millainen työväline siellä kestää. Urakointikokemuksensa ansiosta Kimmo myös puhuu samaa kieltä asiakkaidensa kanssa. Meillä on Kimmon kanssa edelleen säännöllisiä juttutuokioita, joissa on selvitelty niin konekantaa kuin investointitukia. 

Patentoitu moduulirakenne energiakourassa antaa vahvat perusteet myös kansainväliseen menestykseen. Yrittäjällä onkin päämääränään saattaa energiakoura tuotesegmenttinsä markkinajohtajaksi. Mahdollisuuksia tähän on, sillä jälleenmyyjiä on tällä hetkellä yli 30 ja päämarkkina-alueet löytyvät jo nyt Euroopan lisäksi Yhdysvalloista ja Kanadasta. Markkina-avauksia on tehty myös Uuteen Seelantiin ja Etelä-Koreaan. 

Sarjayrittäjän neuvot 

– Jos on kasvuhaluja, täytyy tehdä selkeät tavoitteet ja toimenpidesuunnitelma, miten tavoitteisiin pääsee. Ja jos maaliin ei pääse heti, täytyy analysoida toimintatapojaan ja miettiä miten niitä pitää muuttaa. Kovasta kasvusta saattaa helposti seurata myös kassakriisi eli kassaennuste on ehdottomasti laadittava. Yritys on helppo perustaa, mutta vaikeampi saada pystyyn ja kannattavaksi, sanoo Kimmo. 

Yritysneuvoja on samoilla linjoilla ja muistuttaa markkinoinnin tarpeellisuudesta. 

– Kimmolla on vahvuutensa myös markkinoinnissa. Jälleenmyyjien ketju on muotoutunut hänen aiempien kontaktiensa pohjalta, jolloin myynti sujuu ja on kustannustehokasta. 

Ja kun tuotekin on kunnossa, kasvulla ja kansainvälistymisellä on kaikki mahdollisuudet onnistua.