Sinä olet vastuussa miltä yrityksesi ylärivi näyttää
Onneksi olkoon! Olet päättänyt siirtyä tai olet jo siirtynyt valon puolelle eli yrittäjäksi.
Tilastollisesti todennäköisintä on se, että olet yrittäjänä yksin. Tai vaihtoehtoisesti yhdessä jonkun muun osakkaan kanssa. Olet myös saanut yrityksen perustamiseen liittyen arvokasta sparrausta, jossa korostuvat liiketoimintasuunnitelma, liikeidea ja laskelmien hallitseminen.
Olen itse huomannut, kuinka helposti laskelmat saadaan näyttämään hyvältä excelissä. Arki iski ainakin meille nopeasti näpeille. Meitä oli kolme perustajaa, kun aloitin osakkaana viestintään ja sisältöihin erikoistuneessa Hube Helsingissä seitsemän vuotta sitten. Kulut juoksivat heti, näistä suurimpana meidän palkkakulumme.
Yläriville piti saada nopeasti laskutusta, vaikka olimme varanneet juoksevia kuluja varten muutaman kuukauden puskurin. Ja ainoa keino liikevaihdon kasvattamiseksi on myynti. Etenkin yrityksen alkuvaiheessa on se ja sama, puhutaanko myynnistä, markkinoinnista tai viestinnästä. Kaiken tekemisen tavoitteena ovat uudet asiakkuudet ja laskutus.
Aika on rajallista
Meidänkin oli kiva järjestää tapaamisia erilaisten vanhojen kontaktien kanssa, käydä lounaalla keskustelemassa mahdollisesta yhteistyöstä ja vaihtaa siinä yhteydessä muita kuulumisia. Kalenterit täyttyivät, mutta näkyikö se ylärivillä? Ei.
Aika ja asioiden laittaminen tärkeysjärjestykseen ovat yksi alkuvaiheen yrittäjän suuria kompastuskiviä. Ulkoista samalla kaikki se tekeminen (esimerkiksi yrityksesi kirjanpito), joka ei kuulu suoraan tulojen hankkimiseen.
Sen jälkeen on syytä käydä kriittisesti läpi, kuinka paljon allokoit oikeasti kalenteristasi aikaa myynnille? Mitkä ovat tehokkaimmat myyntikeinot ja myynnin kanavat? Ketkä ovat ne henkilöt, joiden kanssa pääset nopeimmin yhteistyöhön? Kirjoitin edellisessä blogissani verkostoista, joilla on iso merkitys. Ilman laadukkaita verkostoja on vaikea rakentaa luottamusta ja menestyä.
Joudut varaamaan aikaa myös markkinoinnille ja viestinnälle. Tee selkeä markkinointi- ja viestintäsuunnitelma, jonka ainoana tavoitteena on tukea myyntiä. Ja priorisoi tehtävät tärkeysjärjestykseen. TikTok-videoita voi olla kiva tehdä, mutta niiden hyödyllisyyden voi kyseenalaistaa, jos asiakkaasi eivät ole siellä. Samoin voi olla houkuttelevaa kertoa verkkosivuilla, kuinka disruptoit globaalisti koko toimialan, mutta palveleeko tällainen viestintä todellisuudessa myyntiä? Tärkeintä on viestiä, mitä teet, mistä palveluitasi tai tuotteitasi voi ostaa ja mihin hintaan.
Yrittäjyydessä on raadollisen rehellistä se, että sinä olet viime kädessä vastuussa, jos ylärivi ei ole kunnossa. Tämä totuus on syytä muistaa, kun katsoo ensi viikon kalenteria.
Kimmo Koivikko
Kirjoittaja on viestintään ja sisältöihin erikoistuneen Hube Helsingin osakas.