Tilitoimisto, pankki ja maksutavat

Etusivu » Digitaalinen perustamisopas » Yrityksen perustamisen vaiheet » Tilitoimisto, pankki ja maksutavat

Kirjanpito on lakisääteinen velvollisuus kaikille yrityksille. Yrittäjän on tärkeä jo alkuvaiheessa päättää, hoitaako kirjanpidon itse vai ulkoistaako sen tilitoimistolle. Useimmille yrittäjille ammattilaisen apu on järkevin valinta, koska oikein hoidettu kirjanpito helpottaa verotusta, rahoituksen hakemista ja yritystoiminnan kannattavuuden seuraamista.

Tilitoimiston valinnassa kannattaa panostaa osaamiseen ja yhteensopivuuteen: millaisia ohjelmistoja käytetään, hoituuko raportointi sähköisesti ja saatko tarvittaessa myös henkilökohtaista neuvontaa? Samassa yhteydessä avaa yritykselle oma pankkitili, maksuliikennettä varten. Valitse pankkipalvelut sen mukaan, miten aiot laskuttaa ja vastaanottaa maksuja sekä tarvitsetko muita pankkien tarjoamia palveluja.

Moni aloittava yrittäjä hyödyntää mobiililaskutusta, verkkokauppaa tai maksupäätteitä. Maksutapojen toimivuus ja kustannukset vaikuttavat suoraan asiakaskokemukseen – siksi ne on hyvä huomioida jo ennen ensimmäistä myyntitapahtumaa. Oikeilla valinnoilla varmistat, että liiketoiminta on sujuvaa ja luotettavaa heti alusta alkaen.

Aiheeseen liittyvät työkalut

Lupa-tarkistin
Selvitä mitä lupia yrityksesi tarvitsee

Hyödyllisiä linkkejä

Suomi.fi
Julkishallinnon palvelut

Valvira
Sosiaali- ja terveysalan luvat

Ruokavirasto
Elintarvikealaan liittyvät luvat

Tukes
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto