Yrityksen sopimukset kuntoon
Yritystoimintaan liittyy useita sopimuksia, jotka kannattaa tehdä aina kirjallisesti. Hyvin laaditut sopimukset selkeyttävät vastuita, ehkäisevät väärinkäsityksiä ja tukevat liiketoiminnan jatkuvuutta. Jo perustamisvaiheessa on hyvä miettiä, millaisia sopimuksia tarvitaan esimerkiksi toimitiloista, asiakkaista, alihankkijoista tai yhteistyökumppaneista.
Toimitilasopimus on usein ensimmäinen merkittävä sitoumus. Vuokraehdot, irtisanomisajat, vastuut ja mahdolliset muutostyöt on syytä tarkistaa huolella ennen allekirjoittamista. Tarkka sopimus auttaa varautumaan myös liiketoiminnan kasvuun tai muuttumiseen – esimerkiksi siihen, voiko tilaa laajentaa tai siirtää toiselle yrittäjälle.
Asiakas- ja alihankintasopimuksiin on hyvä kirjata toimitus- ja maksuehdot, aikataulut, vastuunjaot sekä mahdolliset viivästys- tai sopimusrikkomusseuraamukset. Jos yritystoimintaan liittyy osakkaita tai useampi perustaja, osakassopimus tai muu yhteinen pelisääntöjen kirjaaminen kannattaa tehdä heti alkuvaiheessa. Sopimusasiat ovat perusta luottamukselle – myös silloin, kun kaikki sujuu hyvin.
Tarvitsetko apua?
Aiheeseen liittyvät työkalut
Sopimuspohjat
Valmiita sopimusmalleja yrityksille
Lakineuvonta
Ammattilaisten oikeudellista apua
Kaupparekisterihaku
Hae yritysten perustietoja
Seuraavat vaiheet
Huomioi turvallisuus
Turvallisia tuotteita ja palveluita
Luvanvarainen toiminta
Tarkista tarvittavat luvat ja ilmoitukset