Asiantuntijatyössä laatu ei ole itsestäänselvyys – se on yhteinen valinta. Suomen Uusyrityskeskukset ry:n verkostossa laatu tarkoittaa asiakaslähtöistä, puolueetonta ja luotettavaa neuvontaa, joka tukee kestävän ja kannattavan yrittäjyyden syntymistä eri puolilla Suomea.
Uusyrityskeskusten yhteinen toimintamalli ei ole syntynyt sattumalta. Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen käynnistyi jo vuonna 1999, ja vuodesta 2009 alkaen kaikki verkoston keskukset ovat olleet sen piirissä. ISO 9001 -sertifiointi on ollut niin kattojärjestölle kuin alueellisille keskukselle keino osoittaa johdonmukaista, vaikuttavaa ja kehittyvää työtä.
Laatu käytännössä – neuvojana, johtajana ja kehittäjänä
Olen saanut seurata laatutyötä monesta näkökulmasta: yritysneuvojana, alueellisen keskuksen toimitusjohtajana ja nyt kehittämispäällikkönä Suomen Uusyrityskeskukset ry:ssä. Yhteinen, sertifioitu toimintamalli on auttanut ja vahvistanut työtäni kaikissa näissä rooleissa:
- Selkeä, testattu ja kokemuksista rakennettu toimintamalli – keskuksen ei ole tarvinnut aloittaa laatutyötä tyhjästä, eikä yksin.
- Tuki perehdytykseen, kun itse aloitin ja rekrytoidessani uusia neuvojia.
- Sertifikaatti lisää uskottavuutta ja erottuvuutta kuntapäättäjille, rahoittajille, kumppaneille ja asiakkaille.
- Vertaistukea ja oppimista sisäisissä auditoinneissa, monia innostavia keskusteluja.
- Kehittämisideoita myös “out of the box” ulkoisissa auditoinneissa.
Nykyisessä tehtävässäni näen laatutyön mahdollisuudet entistä kirkkaammin: se tukee koko verkostoa, nostaa keskusten osaamista ja auttaa erottumaan rahoituksia haettaessa. Konseptikäsikirja tuo ihan käytännön neuvoja arkeen – ei vain uusille, vaan myös kokeneille yritysneuvojille.
Auditoinnit tukevat kehittämistä
Laadun kehittäminen ei ole kertaluonteinen toimi, vaan jatkuva prosessi. Tänä keväänä olemme toteuttaneet puolet vuosittaisista sisäisistä auditoinneista (mukana 21 alueellisesta keskusta) ja neljä keskusta osallistui ulkoiseen auditointiin, saaden hyvää palautetta auditoijalta.
Syksyllä sama määrä keskuksia jatkaa kehittämistyötä omissa sisäisissä auditointiryhmissä. Auditoinnit tukevat paitsi yksittäisten keskusten kehittämistä myös koko verkoston kehittymistä yhteisten havaintojen ja hyvien käytäntöjen jakamisen kautta.
Yritysneuvontaa ohjaa laatu – ja asiakaslähtöisyys
Uusyrityskeskusten neuvonnassa ei rohkaista yrittäjyyteen hinnalla millä hyvänsä. Jos liikeidea ei vielä ole kannattava, asiasta keskustellaan rakentavasti, ja ideaa kehitetään ennen yrityksen perustamista. Näin suojellaan yksilöä, verovaroja ja rakennetaan kestävää pohjaa tulevaisuuden yrityksille ja työpaikoille.
Yrittäjyyttä harkitseva saa henkilökohtaista tukea liiketoimintasuunnitelman laatimiseen, rahoituksen hakemiseen, markkinointiin ja rekrytointiin. Vuonna 2024 Uusyrityskeskusten palveluja hyödynsi noin 12 000 uutta asiakasta, asiakastapaamisia kertyi yli 21 200, ja näiden tuloksena syntyi lähes 5 700 uutta yritystä.
Laatu ei siis ole sivujuonne, vaan koko toiminnan ydin. Sertifioitu toimintamalli, auditoinnit ja verkoston yhteinen toimintatapa varmistavat, että yrittäjyyden unelmista syntyy onnistumisia – vastuullisesti ja vaikuttavasti.
Katja Remes
Kirjoittaja on kehityspäällikkönä Suomen Uusyrityskeskukset ry:ssä.