
Räjähtävä startti yrittäjyyteen
Lämpökulman poikkeuksellisen kasvun lähteet ovat asiakastyytyväisyys, fiksu taloudenhallinta ja palveluiden kehittäminen.
Timo Telkkä, Marko Laukkanen ja Matias Kettunen haluavat olla yksi alan johtavista tekijöistä lämpöpumppualalla. Tähän heillä on myös kaikki edellytykset, sillä Lämpökulma on osoittanut poikkeuksellista kasvua joka vuosi perustamisestaan lähtien, vaikka markkinoilla on ollut haasteita. Esimerkiksi vuonna 2023 Suomen lämpöpumppumarkkina supistui noin 40 prosenttia, mutta yritys onnistui kasvattamaan myyntiään noin 16 prosenttia ja laajentamaan toimintaansa palkkaamalla lisää henkilöstöä yrityksen kahteen toimipisteeseen.
Mutta palataan hetkeksi ihan alkuun. Timon kaksi poikaa opiskelivat LVI-alaa, mutta Timolla itsellään ei ollut alasta kokemusta. Hän ei omien sanojensa mukaan edes tiennyt mikä ilmalämpöpumppu on. Näin ollen hän yllätti itsensäkin vastatessaan myöntävästi Markon esittämään kysymykseen siitä, pitäisikö perustaa alan yritys.
– Kysymys sattui sellaiseen hetkeen, etten miettinyt hetkeäkään. Joitakin päiviä tästä menimme Uusyrityskeskukseen Helin juttusille. Vain kuusi viikkoa myöhemmin Lämpökulman myymälän ovet avautuivat, Timo kertoo.
Heli on Mikkelin Seudun Uusyrityskeskuksen toimitusjohtaja Heli Tavasti. Hän korostaa Lämpökulman yrittäjien keskinäisen roolituksen kiinnittäneen hänen huomionsa.
– Yrittäjät olivat ja ovat yhä omatoimisia ja valmiita tekemään asioita itse. Heidän tiiminsä oli toimiva, sillä roolitus ja työnjako olivat selkeät ja toisiaan täydentävät; yhdellä oli myynnillistä osaamista ja toisilla puolestaan toimialaosaaminen. Heidän kombonsa toimi, Heli kertoo.
Uusyrityskeskukselta haettiin varmistusta omille laskelmille sekä sille, että markkinoilla on yritykselle tilaa. Tämän jälkeen kaikki etenikin nopeasti. Tällä hetkellä Lämpökulma tarjoaa laadukkaita lämpöpumppujen myynti- asennus- ja huoltopalveluita Etelä-Savon ja Päijät-Hämeen alueella. Palveluihin kuuluvat myös maalämpölaitteet ja asennukset. Yrityksen tarkoituksena on auttaa asiakkaita pienentämään lämmityskustannuksiaan ja parantamaan asumismukavuuttaan ympäristöystävällisillä ratkaisuilla.
Kasvua ilman lainarahaa
Huomionarvoista on ollut yrityksen kasvu, vaikka maailmantilanne on ollut epävakaa ja heijastunut myös Lämpökulman toimialaan. Miten on mahdollista, että markkina sukeltaa, mutta bisnes luistaa? Timo on valmis jakamaan sen suhteen neuvonsa uusille yrittäjille:
– Olemme kasvaneet malttia vaalien. Emme ole esimerkiksi kasvaneet lainarahan turvin. Lisäksi olen aina painottanut, että ulkopuolisiin tekijöihin emme voi vaikuttaa, mutta omaan tekemiseen kyllä. Ajattelen, että koko ajan on oltava tilanteen päällä ja omasta kassasta tietoinen: paljonko on myyntiä ja laskutettavia, entä laskuja. Jos ei ole kartalla, voi syntyä tilanne, jossa yöunet menevät, hän sanoo.
Paitsi fiksuun taloudenhallintaan, on Lämpökulma panostanut koko ajan myös asiakastyytyväisyyteen ja palveluiden kehittämiseen.
– Seuraamme tarkasti asiakastyytyväisyyttä ja koko henkilöstömme sitoutuu vahvasti laatuun ja hyvään asiakaskokemukseen. Olemme systemaattisesti laittaneet palautekyselyn asiakkaalle työn jälkeen. Palautteesta joko opimme, tai sitten toteamme, että kehuja tuli, Timo kertoo.