Toimi vastuullisesti

Vastuullinen yritystoiminta tarkoittaa päätöksiä, joissa huomioidaan paitsi taloudellinen kannattavuus myös ympäristö, yhteiskunta ja ihmiset. Se näkyy esimerkiksi kestävissä hankinnoissa, energiatehokkuudessa, tasa-arvoisessa asiakaspalvelussa tai paikallisten toimijoiden tukemisessa. Vastuullisuus ei ole pelkkä imagoasia – se vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ja vahvistaa yrityksen mainetta.

Yritystoiminnassa on tärkeää myös noudattaa yhdenvertaisuus- ja syrjimättömyysperiaatteita. Asiakkaita ja työntekijöitä on kohdeltava tasapuolisesti riippumatta esimerkiksi iästä, sukupuolesta, etnisestä taustasta tai toimintakyvystä. Selkeä viestintä ja saavutettavat palvelut ovat osa tätä vastuuta.

Osa vastuullista toimintaa on myös kuluttajansuojaan ja turvallisuuteen liittyvien velvoitteiden tunteminen. Tuotteiden ja palvelujen on oltava turvallisia, selkeästi hinnoiteltuja ja käyttöön sopivia. Kuluttajalla on oikeus saada totuudenmukaista tietoa ja tarvittaessa hyvitys virheellisestä tuotteesta tai palvelusta. Selkeät toimitus- ja palautusehdot, asianmukaiset käyttöohjeet sekä asiakaspalautteeseen vastaaminen ovat esimerkkejä hyvästä asiakaskokemuksesta – ja samalla lakisääteisistä vaatimuksista.

Muista myös henkilötietojen käsittelyyn liittyvä tietosuoja – asiakasrekistereissä tulee noudattaa tietosuojalainsäädäntöä, ja asiakkaalle on kerrottava selkeästi, miten hänen tietojaan käytetään.

Aiheeseen liittyvät työkalut

Ympäristöohjelma
Laadi yrityksellesi ympäristöohjelma

Kestävän kehityksen tavoitteet
Tutustu YK:n 17 tavoitteeseen

Seuraavat vaiheet

Yrityksen kyberturvallisuus
Suojaa yrityksesi digitaalisia resursseja

Vastuullinen markkinointi
Markkinoi rehellisesti ja vastuullisesti