05.11.2024 | Moona Naakka

Yrittäjä ja oppilaitos – kumppanuus, joka kannattaa

Hallitusohjelman mukaan Suomi on maa, jossa halutaan oppia jatkuvasti uutta. Myös EU-komission uudet painopisteet korostavat elinikäisen oppimisen merkitystä. Asian tärkeys on siis tunnistettu, vaikka valitettavasti hallitus ei viime aikoina ole toiminut sitä edistääkseen. Maailma kuitenkin muuttuu ja työelämän osaamistarpeet sen mukana. Tämä nähdään selkeästi yrityksissä. Yhteistyö yrittäjien ja oppilaitosten välillä toimii muutoksen hetkellä, mutta myös ennakoivasti. 

Koulutusjärjestelmä tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen

Suomalainen koulutusjärjestelmä tarjoaa työelämän tarpeisiin monipuolisia osaamisen kehittämisen mahdollisuuksia. Tarjonnassa otetaan huomioon kaikenkokoiset yritykset, mutta myös yhden yrittäjän yritykset. Koulutusjärjestelmän eri tasot perusopetuksesta toiselle asteelle ja korkeakouluun mahdollistavat kaikki myös omanlaisia yhteistyön tapoja. 

Konkreettinen oppilaitosten ja yritysten välisen yhteistyön muoto ovat oppilaitosten opiskelijoille yrityksissä mahdollistamat erilaiset harjoittelu- ja kausityöpaikat sekä opinnäytetyöt. Opiskelijat arvostavat työelämäjaksoja, kuten harjoitteluja tai kausitöitä, sillä he saavat tarvitsemaansa työelämäkokemusta oppimalla esimerkiksi tunnistamaan alalle ominaisia toimintatapoja. Samalla he saavat mahdollisuuden tunnistaa ja arvioida omaa osaamistaan sekä soveltaa sitä. 

Työelämäjaksojen ja opinnäytetyöaiheiden tarjoamisesta hyötyy myös yrittäjä. Opiskelijat tuovat mukanaan ajantasaista tietoa ja osaamista liiketoimintaan liittyen − opiskelijoiden kykyä konkreettisten kehittämisideoiden luojana ei kannata aliarvioida. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa toimii myös hyvänä väylänä yrittäjän verkoston kasvattamiseen, sillä opiskelijaverkostosta voi parhaimmassa tapauksessa löytää tulevaisuuden työntekijän. Isommasta kuvasta katsottuna kaikenlainen onnistunut oppilaitosyhteistyö toimii myös vetovoimana tulevaisuuden osaajien suuntaan, sillä yhteistyön kautta yrityksen toimiala tulee kohderyhmälle tutuksi. 

Oppilaitoskumppanuus voi auttaa myös yrittäjää ja yrityksen henkilöstöä kehittämään osaamistaan. Oppilaitokset tarjoavat työelämälle tutkintoja, mutta myös tutkintoja suppeampia kokonaisuuksia. Tärkeintä on, että osaamisen kehittämisen tarve tunnistetaan ja ratkaisuksi haetaan sitä vastaava koulutuskokonaisuus. Tämän tyyppinen yhteistyö ei kuitenkaan aina ole ongelmatonta, sillä kaikissa tapauksissa oppilaitosten tarjoama ei vastaa tosiasiallisesti yrityksen tarpeita. Tällaisissa tilanteissa yrittäjän kannattaa viedä rohkeasti toiveitaan, omaa osaamistaan ja näkökulmaa oppilaitosten suuntaan, jotta valikoima kehittyisi haluttuun suuntaan. 

Kohti kumppanuutta ja korkeampaa osaamista 

Oppilaitosyhteistyötä aloittelevan yrittäjän kannattaa seurata seuraavia viittä vaihetta kumppanuuden solmimiseksi:

Ensimmäiseksi yrittäjä tunnistaa tarpeen kehittää toimintaansa. Mihin liittyen toivoisit yhteistyötä oppilaitoksen kanssa − ja miksi?

Toiseksi yrittäjä tunnistaa tavoitteen. Mitä yhteistyön tulisi edistää konkreettisesti?

Kolmanneksi yrittäjän kannattaa aloittaa verkostoituminen paikallisten oppilaitosten kanssa. Oppilaitos kannattaa osallistaa yhteistyön ideointiin varhaisessa vaiheessa, jotta lopputulos on toteutuskelpoinen ja tarpeeseen vastaava.

Neljänneksi yrittäjä ja oppilaitos aloittavat yhteistyön yhteisen suunnitelman mukaisesti. 

Viidenneksi yrittäjä ylläpitää syntynyttä oppilaitosverkostoa, jotta yhteistyö toimii tarpeen mukaan myös jatkossa. 

Moona Naakka
Kirjoittaja on koulutuksen ja osaamisen asiantuntija Kaupan liitossa