04.09.2024 | MyCashFlow'n tiimi

Verkkokaupan perustamisen ABC: Näillä vinkeillä onnistut

Verkkokaupan perustaminen on nykyään niin helppoa, että päätöstä ei kannata lykätä tulevaisuuteen, vaan voit avata oman verkkokaupan hyvinkin nopeasti. Menestyminen kilpailussa vaatii kuitenkin tarkkaa suunnittelua alusta alkaen. Olitpa sitten tuore yrittäjä tai toimintaasi verkkoon laajentava konkari, voit näiden vinkkien avulla rakentaa pohjan menestyvälle verkkokaupalle. 

Verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa laaja asiakaskunta ja myydä tuotteita kellon ympäri, myös kansainvälisesti. Onnistumisen avaimet löytyvät tarkasta suunnittelusta ja oikeista työkaluista, jotka tukevat liiketoimintaasi jokaisessa vaiheessa. Tämä artikkeli esittelee kahdeksan askelta, jotka auttavat menestyvän verkkokaupan suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Vaikka verkkokaupan perustaminen nykyaikaisten verkkokauppapalvelujen, kuten MyCashflow’n avulla onkin helppoa, on tärkeä tiedostaa, että menestyvän verkkokaupan rakentaminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja kehittämismyönteistä otetta. Aktiivinen myynti- ja markkinointityö on menestyvän verkkokaupan arjen ydintekemistä.

1. Kehitä hyvä liikeidea, joka auttaa erottumaan markkinoilla

Verkkokaupan perustaminen lähtee liikkeelle selkeästä ja erottuvasta liikeideasta. Ensimmäiseksi kannattaa löytää oma erikoisalasi, joka tarjoaa asiakkaille jotain uniikkia kilpailijoihisi verrattuna. 

Erikoistuminen tiettyjen tuotekategorioiden tuotteisiin luo uskottavuutta ja lisää mahdollisuuksia kaupan menestykselle. Tämä ei tarkoita pelkästään asiakkaiden kannalta houkuttelevia tuotteita, vaan myös syvällistä ymmärrystä markkinasta ja asiakkaiden tarpeista. Kun löydät hyvän markkinaraon, tuot siihen lisäarvoa omalla asiantuntemuksellasi ja tiedät, miten erottua kilpailijoista, luot vankan pohjan menestymiselle.

Ennen verkkokaupan perustamista on hyvä tehdä pienimuotoista markkinatutkimusta, tutustua olemassa oleviin verkkokauppoihin ja terävöittää mieleen oman kaupan tärkeimmät kilpailuvaltit: mitkä ovat ne tekijät, jotka erottavat oman kauppasi positiivisella tavalla kilpailijoistaan.

2. Valitse verkkokauppa-alusta, joka tukee menestymistä

Verkkokauppa-alustan valinta on yksi tärkeimmistä päätöksistä menestyksen varmistamiseksi. Alustan on oltava monipuolinen, joustava ja skaalautuva, jotta se voi kasvaa yhdessä liiketoimintasi kanssa ja jotta voit tarjota asiakkaillesi saumattoman ostokokemuksen. 

Verkkokauppa-alustoja vertaillessa kannattaa huomioida minkälaiset laajennusmahdollisuudet alustassa on ja mitä lisäpalveluita kauppaan on saatavilla, jotta valittu alusta ei käy heti pieneksi liiketoiminnan kasvaessa. Varmista myös, miten alusta tukee monikanavaista kaupankäyntiä, jotta sinun on helppo viedä tuotteesi asiakkaiden saataville myös halutessasi myymälään tai messuille. 

Verkkokauppapalvelu, kuten MyCashflow on järkevä ja huoleton ratkaisu verkkokaupan taustalle, sillä verkkokauppapalvelussa kaupan tekninen ylläpito, ohjelmistopäivitykset ja tietoturva ovat alan ammattilaisten käsissä. Tämän ansiosta voit keskittyä oman verkkokaupan ja yrityksen kehittämiseen teknisten murheiden selvittelyn sijaan. 

3. Luo laadukasta sisältöä verkkokauppaan ja panosta tuotekuvauksiin

Koska asiakkaat eivät voi verkkokaupasta ostaessaan kokeilla tuotteita ennen ostopäätöksen tekoa, on tuotekuvausten ja visuaalisen sisällön oltava laadukkaat. Panosta siis tarkkoihin ja houkutteleviin tuotekuvauksiin, jotka vastaavat asiakkaiden kysymyksiin ja tarpeisiin. 

Hyvin kirjoitetut ja informatiiviset kuvaukset vähentävät palautusten riskiä, koska asiakkaat tietävät tarkalleen, mitä odottaa tilatulta tuotteelta. Lisäksi huolella kirjoitetut tuotekuvaukset parantavat verkkokauppasi hakukonelöydettävyyttä.

Vinkki: Esittämällä tuotearvosteluita voit vahvistaa luottamusta kauppaasi ja helpottaa asiakkaan ostopäätöstä, sillä verkkokauppojen asiakkaat pitävät muiden asiakkaiden antamia arvioita ja kokemuksia luotettavampina kuin pelkkiä verkkokaupan tuotetietoja tai mainostekstejä. Lukemalla muiden asiakkaiden kokemuksia potentiaalinen ostaja haluaa varmistua tuotteen laadukkuudesta ja luvattujen asioiden todenmukaisuudesta. MyCashflow’n Tuotearvostelut-ominaisuus mahdollistaa tuotearvosteluiden keräämisen ja esittämisen helposti.

4. Varmista, että logistiikka ja maksaminen toimivat saumattomasti

Asiakkaiden ostopäätökset riippuvat usein siitä, kuinka sujuva ja luotettava toimitus- ja maksuprosessi verkkokaupassa on. Kun he voivat tehdä ostoksia ja maksaa juuri haluamallaan tavalla ilman turhia esteitä, asiakastyytyväisyys kasvaa. Sujuva ostoprosessi varmistaa, että asiakkaat palaavat kauppaasi uudelleen ja suosittelevat sitä myös muille. 

Valitse verkkokauppaasi haluamasi maksupalvelu ja lisää maksutavoiksi ainakin suosituimmat kotimaiset kortti-, mobiili- ja pankkimaksutavat. Voit tarjota asiakkaillesi sujuvan maksuprosessin lisäämällä kauppaasi esimerkiksi Klarna Checkout -kassaratkaisun, joka sisältää kaikki tärkeimmät maksutavat ja nopeuttaa tilauksen tekemistä tuottamalla asiakkaillesi personoidun ja saumattoman ostokokemuksen. 

Toimiva logistiikkaprosessi luodaan mm. valitsemalla verkkokauppaan kohderyhmää parhaiten palvelevat toimitusvaihtoehdot, jotka mahdollistavat kuljetuksen seurannan ja sujuvan palautusprosessin. Käyttämällä logistiikkapalvelua voit lisätä verkkokauppaan usean eri kuljetusyhtiön toimitustavat helposti ja kustannustehokkaasti sekä siirtää kuljetustilaukset sähköisesti kuljetusyhtiölle ja tulostaa osoitekortit suoraan verkkokauppasi hallinnasta.

MyCashflow mahdollistaa suosituimpien maksu- ja logistiikkapalvelujen käyttöönoton vain muutamalla klikkauksella, 0 % käsittelymaksulla. Vinkki: Kattavasta, maksuttomasta oppaastamme poimit parhaat vinkit verkkokaupan logistiikkaan

5. Tee ostamisesta mahdollisimman helppoa – myös mobiililaitteilla

Verkkokaupoissa asioivien odotukset ovat nykyään korkealla, ja he odottavat sujuvaa  ostokokemusta riippumatta siitä, millä laitteella he asioivat. Tuotteiden ominaisuuksien, hintojen ja tuotekuvausten lisäksi lopulliseen ostopäätökseen vaikuttaa suurelta osin asiointikokemuksen sujuvuus – eli se, miten helppoa, turvallisen tuntuista ja mukavaa verkkokaupassasi on tehdä ostoksia. 

Mobiiliystävällisyys ei ole enää pelkkä lisäominaisuus, vaan nykyaikana välttämättömyys, joka vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen ja konversioasteeseen. MyCashflow’n mobiilioptimoidut ulkoasuteemat varmistavat, että asiakkaasi voivat tehdä ostoksia helposti ja vaivattomasti myös mobiililaitteilla. 

Parhaimmillaan verkkokauppa toimii kuin hyvä myyjä myymälässä: kertoo tuotteista kaiken olennaisen, suosittelee muita vastaavia tuotteita, esittelee tuotteeseen sopivat lisävarusteet, kokoaa tuotteita kiinnostaviksi tuotepaketeiksi ja ohjaa sujuvasti eteenpäin asiakkaan ostopolulla. Voit opiskella verkkokaupan myynninedistämistä maksuttomasta oppaastamme

6. Verkkokaupan markkinointi on menestyksen elinehto

Asiakkaat eivät löydä verkkokauppaan itsestään, joten kävijäliikenteen kasvattamiseen on syytä panostaa heti alusta alkaen. Siksi myös aloittavan verkkokauppiaan on muistettava budjetoida rahaa markkinointiin. 

Ilman tehokasta markkinointia verkkokauppasi jää helposti kilpailijoiden varjoon, joten on tärkeää panostaa markkinointiin, jotta kauppasi tavoittaa potentiaaliset asiakkaat ja houkuttelee heidät ostamaan. Hakukoneoptimointi (SEO), sähköpostimarkkinointi, Google Shopping -tuotemainonta ja sosiaalisen median mainonta ovat kaikki tehokkaita keinoja kasvattaa verkkokauppasi näkyvyyttä ja tuoda uusia kävijöitä kauppaasi.

Verkkokauppapalveluista, kuten MyCashflow’sta löydät useita valmiita markkinointityökaluja, joiden avulla voit helposti hallita ja optimoida markkinointiasi. Kun markkinointi on tehokasta ja kohdennettua, saat enemmän kävijöitä ja parannat myyntiäsi. Markkinointi ei ole vain tapa tuoda uusia asiakkaita, vaan se auttaa myös sitouttamaan nykyisiä asiakkaita. Vinkki: poimi parhaat vinkit verkkokaupan asiakashankintaan maksuttomasta opastamme.

7. Panosta kestäviin asiakassuhteisiin alusta alkaen

Menestyvä verkkokauppias ei perusta toimintaansa pelkästään uusien asiakkaiden hankintaan, vaan myös pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentamiseen. Asiakasuskollisuus on avainasemassa, kun haluat saavuttaa kestävää kasvua ja menestystä, sillä tutkimustiedon mukaan uuden asiakkaan hankkiminen voi olla jopa 7 kertaa kalliimpaa kuin olemassa olevan säilyttäminen. 

Erinomainen asiakaspalvelu, säännöllinen asiakasviestintä esimerkiksi uutiskirjeiden muodossa, kanta-asiakasohjelma ja kampanjat ovat tehokkaita tapoja sitouttaa asiakkaita ja pitää heidät tyytyväisinä. Kun asiakkaat tuntevat olonsa arvostetuiksi ja saavat kaupastasi lisäarvoa, he todennäköisemmin palaavat ostamaan uudelleen ja suosittelevat kauppaasi myös muille.

Vinkki: Kanta-asiakasohjelman käyttöönotto verkkokaupassa on hyvä tapa lisätä verkkokaupan houkuttelevuutta ja myyntiä keskittymällä arvokkaimpaan resurssiisi – uskollisiin asiakkaisiisi. Ottamalla käyttöön MyCashflow’n Kanta-asiakasohjelman voit palkita kauppasi asiakkaat kanta-asiakaspisteillä ostoksista ja rakentaa pitkäaikaisia asiakassuhteita. 

8. Muista monikanavaisuus: laajenna myyntiä uusiin myyntikanaviin

Verkkokauppa ei ole ainoa mahdollinen myyntikanava, ja monikanavaisuus onkin nykypäivän liiketoiminnassa yhä tärkeämpää. Tarjoamalla mahdollisuuden tehdä ostokset verkossa, myymälässä tai messuilla, voit tavoittaa uusia asiakassegmenttejä ja kasvattaa liiketoimintaa. 

Vinkki: MyCashflow Kassa mahdollistaa verkkokaupan ja myymälän yhdistämisen saumattomasti. Verkkokauppaan täysin sisäänrakennetun kassajärjestelmän avulla säästyt integraatiohuolilta, vältyt ylimyynneiltä ja voit hyödyntää mm. kanta-asiakasohjelmaa sekä verkkokaupassa luotuja kampanjoita ja lahjakortteja myös fyysisissä myyntipisteissä.

Bonus: Jatkuvan kehittämisen periaate on avain menestykseen

Verkkokaupan maailma on ainaisessa muutoksessa, ja menestyksen varmistamiseksi on tärkeää kehittää ja optimoida kauppaa säännöllisesti ja sopeutua uusiin trendeihin ja teknologioihin. Tämä voi käytännössä tarkoittaa uusien ominaisuuksien lisäämistä, markkinoinnin päivittämistä, asiakaskokemuksen parantamista ja analytiikka- ja asiakasdatan hyödyntämistä verkkokaupan ja sen valikoiman kehityksessä.

Perusta verkkokauppa helposti – kokeile 30 päivää ilmaiseksi

MyCashflow on kotimainen verkkokauppapalvelu, jonka avulla voit luoda yrityksellesi menestyvän verkkokaupan. Suosittu verkkokauppa-alusta tarjoaa työkalut monikanavaiseen kaupankäyntiin, mobiilioptimoidut ulkoasuteemat ja erinomaisen käytettävyyden niin kauppiaille kuin asiakkaillekin – suomenkielistä asiakaspalvelua unohtamatta. Sisäänrakennetun kassajärjestelmän, MyCashflow Kassan avulla voit myydä tuotteita verkkokaupan lisäksi myymälässä, myyntipisteissä ja messuilla.

Suomen Uusyrityskeskusten ry -jäsenenä saat MyCashflow-verkkokaupan ensimmäiseksi vuodeksi puoleen hintaan. Tutustu ja kokeile 30 päivää ilmaiseksi.

Blogin kirjoitti MyCashFlow’n tiimi