Lasku on osa asiakaskokemusta
Lasku on asiakirja, jolla pyydät asiakkaalta rahaa myymästäsi tuotteesta. Hyvä lasku on helppo maksaa, ja siinä on huomioitu verottajan vaatimat merkinnät. Pyri suosimaan verkkolaskua, sillä se on ympäristöystävällinen sekä säästää laskuttamiseen kuluvaa aikaa ja vaivaa.
Lasku lähetetään asiakkaalle yleensä tuotteen toimituksen jälkeen. Jos tuote tai palvelu on pidemmälle ajalle ulottuva projekti, se laskutetaan usein osissa projektin aikana ja viimeinen osa lopuksi, kun kaikki on valmista. Maksuaikaa laskulle annetaan yleensä 14-30 päivää, mutta yritysten välisessä B2B-kaupassa maksuajasta voidaan sopia toisinkin.
Laskussa on aina mainittava tietyt lakisääteiset asiat. Varmista ennen laskun lähettämistä, ettei tiedoissa ole virheitä. Asiakkaalla ei ole velvollisuutta maksaa laskua, jonka tiedot ovat väärin. Muista lähettää myös laskuun kuuluvat mahdolliset liitteet. Älä muokkaa jo lähetettyä laskua jälkikäteen. Jos asiakkaalle lähetettyyn laskuun jää virhe, lasku pitää hyvittää ja tehdä tilalle uusi lasku.
Perintätoimisto avuksi
Jos asiakkaasi ei ole maksanut lähettämääsi laskua eräpäivään mennessä, lähetä kohtelias maksumuistutus. Jos asiakkaasi ei muistutusten jälkeenkään maksa laskua, on syytä siirtää saatava perintätoimistolle. Se säästää sinulta aikaa ja energiaa.
Saatavien perintä on luvanvaraista toimintaa. Tutustu huolella eri perintätoimistojen tarjoamiin palveluihin ja hintoihin, jotta löydät omiin tarkoituksiisi sopivan toimiston. Hyvä perintätoimisto hoitaa perinnän tyylikkäästi ja asiakassuhdettasi kunnioittaen.
Muista arkistoida
Muista huolehtia myös laskujen arkistoinnista. Yrittäjänä olet velvollinen säilyttämään kaiken kirjanpitoaineiston – siis myös laskut – kuusi vuotta sen kalenterivuoden lopusta, jonka aikana tilikausi päättyy.