14.02.2025

Yritysostolla yrittäjäksi 

Henkilö- ja pakettiautojen lisävarusteita maahantuova ja myyvä Tuningkauppa on kasvanut ja laajentunut yrityskaupan jälkeen monin eri tavoin.  

Tuomo Kirjonen ja Marko Jokinen olivat alun perin työkavereita, joilla oli jo pidemmän aikaa ollut kytevä ajatus yrittäjäksi siirtymisestä. Lounastauot kuluivat selatessa myytävänä olevia yrityksiä. Alavudella sijaitseva Tuningkauppa löytyi lopulta vinkkien kautta yritysvälittäjältä.  

Tämän jälkeen kaikki tapahtuikin nopeasti; tuon vinkin saamisesta yrityksen ovien avautumiseen kului alle neljä kuukautta.  

– Innostus yrittäjyydestä kasvoi itselläni vähitellen. Minulle oli tullut tunne, että vanhat hommani talouspäällikkönä olivat firmasta riippumatta aina kovin samankaltaisia. Yrittäjyys alkoi pyöriä mielessä, kun ymmärsin, että vanhoihin töihin pääsee kyllä varmasti takaisin, mikäli yrittäjyys ei syystä tai toisesta lähtisikään lentoon, Tuomo kertoo.  

Markon ajatukset olivat samansuuntaiset: 

– Tein pitkään töitä myynnissä ja asiakkaani olivat yrittäjiä. Pitkään ajatus oli, että minunkin kuuluisi olla tuolla toisella puolella pöytää. Varmasti oli myös rikkaus, että paljon yrittäjiä ympäri Suomen tavatessa näki sekä menestyvää että vähemmän menestyvää yrittäjää.  

Yrityskaupan malliesimerkki 

Sysäys yrittäjyyteen oli loppujen lopuksi todella nopea, johon samaan aikaan iskenyt koronapandemia toi omat mausteensa. Tuningkaupan kohdalla vaikutus oli kuitenkin myönteinen: kun maailma hiljeni, autoharrastaminen lisääntyi ja sitä kautta verkkokauppamyynti piristyi.  

Osansa varmuuteen toi myös ulkopuolinen apu, josta Uusyrityskeskuksella oli merkittävä rooli. Koska kyseessä oli yrityskauppa, pallottelivat yrittäjät laskelmien lisäksi konkreettisia kysymyksiä esimerkiksi ostettavan yrityksen arvon määrittelystä sekä siitä, ostettaisiinko osakeyhtiö vai liiketoiminta.  

– Haimme vahvistusta sille, olemmeko ymmärtäneet kaiken oikein. Uusyrityskeskus oli meille hyväksi avuksi siksikin, että emme olleet alun perin paikkakuntalaisia. Saimme lisätietoja siitä, mistä asioista kannattaa olla minnekin yhteydessä, Tuomo sanoo.  

Yritysneuvoja Ari Loukasmäki Etelä-Pohjanmaan Uusyrityskeskus Neuvoa-antavasta kertoo, että yritys ja yrittäjien toiminta on malliesimerkki onnistuneesta yrityskaupasta.  

– Yrittäjillä oli hyvä taustaosaaminen, ja ostettavan yrityksenkin osalta kaikki oli kunnossa. Tämän jälkeen toiminta onkin ollut määrätietoista ja yritys on kehittynyt paljon: tuotevalikoimaa on laajennettu, yritysmyyntiä on lisätty ja varastonhallinnan avulla yrityksen myyntikatetta on saatu parannettua, hän kertaa.  

Kasvua naapurimaasta 

Tulevaisuudessa yrityksen on tarkoitus laajentua muutamallakin eri tavalla. Nykyiset toimitilat ovat jääneet pieniksi. Uudet, yrityksen omistamat toimitilat ovat rakenteilla Seinäjoelle ja valmistuvat talvella. Lisäksi Ruotsin markkinoille suunnattu verkkokauppa on vastikään aloittanut toimintansa.  

– Meillä oli aluksi ihan pienimuotoinen, edelliseltä omistajalta peritty verkkokauppakokeilu, jonka päätimme sulkea ja rakentaa alusta uuden. Alku on ollut positiivinen, sillä Ruotsin markkinoilla on paljon potentiaalia, joskin kilpailuakin on enemmän. Olemme käyttäneet tähän paljon aikaa, ja kauppa on lähtenyt jopa yllättävän hyvin liikkeelle, Tuomo kertoo.