
Företagare genom företagsköp
Tuningkauppa, som importerar och säljer tillbehör till bilar och skåpbilar, har vuxit och expanderat på många sätt sedan förvärvet.
Tuomo Kirjonen och Marko Jokinen var ursprungligen kollegor som under en längre tid hade funderat på att bli företagare. De ägnade lunchrasterna åt att titta på företag som var till salu. De hittade slutligen Tuningkauppa i Alavo genom tips från en företagsmäklare.
Därefter gick allt snabbt; det tog mindre än fyra månader från tipset till att företaget slog upp dörrarna.
– Min egen entusiasm för företagande växte gradvis. Jag hade en känsla av att mina gamla jobb som ekonomichef alltid var väldigt lika, oavsett företag. Jag började fundera på företagande när jag insåg att jag säkert kunde gå tillbaka till mitt gamla jobb, om livet som företagare av en eller annan anledning inte skulle lyckas, säger Tuomo.
Markos tankar gick i samma riktning:
– Jag arbetade länge med försäljning och mina kunder var företagare. Tanken var länge att även jag borde sitta där på andra sidan av bordet. Det var säkert också berikande att jag fick träffa många företagare från hela Finland, vissa mer framgångsrika än andra.
Ett skolexempel på företagsköp
Vägen in i företagandet gick trots allt väldigt snabbt, och blev extra speciell av coronapandemin som slog till samtidigt. För Tuningkauppa var effekten dock positiv: när världen tystnade, ökade intresset för bilar och som ett resultat av detta tog e-handelsförsäljningen fart.
Extern hjälp bidrog också till säkerheten och Nyföretagscentrum spelade en viktig roll. Eftersom det rörde sig om ett företagsförvärv brottades företagarna inte bara med kalkylerna utan också med konkreta frågor som värdet på det företag som skulle köpas och om man skulle köpa ett aktiebolag eller en affärsverksamhet.
– Vi ville ha bekräftelse på att vi hade förstått allt rätt. Nyföretagscentrum var också en bra hjälp för oss eftersom vi inte ursprungligen var ortsbor. Vi fick mer information om vart vi ska vända oss i olika frågor, berättar Tuomo.
Företagsrådgivare Ari Loukasmäki från Södra Österbottens Nyföretagscentrum Neuvoa-antava berättar att företaget och företagarnas arbete är ett typexempel på ett lyckat företagsförvärv.
– Företagarna hade en bra bakgrundskompetens och allt var på plats även gällande företaget som skulle förvärvas. Sedan dess har företaget varit väldigt målmedvetet och har utvecklats mycket: produktsortimentet liksom företagsförsäljningen har utökats, och lagerhanteringen har förbättrat företagets försäljningsmarginal, konstaterar han.
Tillväxt från grannlandet
I framtiden planerar företaget att expandera på några olika sätt. De nuvarande lokalerna har blivit för små. Nya lokaler som ägs av företaget är under uppförande i Seinäjoki och kommer att stå klara under vintern. Dessutom har en nätbutik för den svenska marknaden nyligen lanserats.
– Vi började med en småskalig nätbutik, som vi ärvt från den tidigare ägaren, men som vi beslutade att stänga för att istället bygga upp en helt ny från grunden. Det har varit en positiv start, eftersom den svenska marknaden har stor potential, även om konkurrensen är större. Vi har lagt ner mycket tid på detta och butiken har fått en överraskande bra start, säger Tuomo.