10.10.2024 | Rita Mikkola

Yrittäjäksi ilman omaa ideaa? Franchise voi olla ratkaisusi!

Mitä tehdä, jos yrittäjäksi ryhtyminen houkuttaa, mutta bisnesidea on hukassa? Franchiseyrittäjyyden ehdoton etu on toimivaksi todettu konsepti valmiina pakettina, joskin kääntöpuolena ovat yrittäjän oman päätöksentekovallan ja toimintavapauden rajoitukset esimerkiksi käytettävien tuotteiden ja markkinointistrategioiden suhteen.

Monille ovat tuttuja franchise-ravintolat ja -kahvilat, kuten Kotipizza, Hesburger ja Robert’s Coffee. Franchising-periaatteella tarjotaan kuitenkin palveluja monella eri alalla kuntosaleista hotelleihin ja terveydenhuollosta muotialaan. Siten franchisetoiminnasta kiinnostuneella on valinnanvaraa siitä, mikä tuntuu itselle sopivimmalta alalta. Vaikka franchise-antaja harvemmin tarjoaa taloudellista apua franchise-ottajalle, voi se avustaa rahoituksen löytämisessä, mikä saattaakin olla helpompaa silloin, jos kyseinen liiketoimintamalli on jo osoittautunut muualla kannattavaksi. Antaja voi tarjota myös sisäisiä rahoitusohjelmia tai joustavia maksuehtoja.

Franchiseyrityksen perustaminen vaatii luonnollisesti franchise-antajan ja franchise-ottajan välisen sopimuksen, jossa määritellään kummankin oikeudet ja velvollisuudet. Antajalla on pitkälti päätäntävalta toiminnasta, mutta jotta franchiseyritys voi toimia, tulee sillä olla muun muassa oikeus saada tietoonsa ja käyttää franchise-antajan omistamia immateriaalioikeuksia (IPR), kuten tavaramerkkejä, patentteja ja liikesalaisuuksia, joita on kuitenkin sitouduttava varjelemaan. Immateriaalioikeudet ovatkin sopimuksen ytimessä, sillä ilman niitä ei koko sopimuksella olisi merkitystä –arvohan nimittäin piilee juuri siinä, että franchise-ottaja pääsee hyötymään asiakkaita houkuttelevasta tunnetusta brändistä ja yleensä IPR:llä suojatuista prosesseista, resepteistä ja osaamisesta. Mikäli IPR on franchise-antajalla suojaamatta, ei sillä ole tarjottavaa.

Laadun takaamiseksi ja siten saavutetun maineen suojaamiseksi on franchise-ottajan noudatettava franchise-antajan määrittelemiä toimintatapoja ja käytettävä esimerkiksi antajan nimeämiä tuotteita, laitteita, raaka-aineita, pakkauksia ja työasuja. Näin ollen, edellä mainitut tavarat on tilattava joko suoraan franchise-antajalta tai sen hyväksymältä toimittajalta, eikä tästä voi luvatta poiketa esimerkiksi kustannusten madaltamiseksi. Toisaalta franchise-ottaja saa valmiit hankintakanavat sekä tietotaidon.

Franchise-ottajan on IPR:n lisäksi syytä kiinnittää huomiota erityisesti ainakin seuraaviin asioihin sopimustekstissä: 

  • maksut ja niiden suhde saatuun hyötyyn; 
  • tavoitemyyntimäärien realistisuus;
  • yksinoikeus toimia tietyllä alueella, jotta muut saman brändin alaiset yritykset eivät tule samoille apajille;
  • Sopimuksen kesto ja uudistettavuus, jottei ottaja jää myöhemmin tyhjän päälle;
  • millaisin perustein franchise-antaja voi irtisanoa sopimuksen (esim. alhaisten myyntien vuoksi), entä mitkä ovat franchise-ottajan oikeudet irtisanomiseen vaikkapa brändin maineen kärsittyä (esimerkkinä suomalaisten Teboil-yrittäjien tilanne keväällä 2022). Lisäksi on syytä tarkastella, sisältääkö sopimus kilpailukiellon.

Vaikka sopimus sisältää enemmän velvoitteita franchise-ottajaa kohtaan, on antajallekin syytä olla määriteltynä tiettyjä velvollisuuksia, kuten koulutusvelvollisuus. Franchise-antajan on myös voitava taata, että sillä on oikeus sopimuksen myötä käyttöön saatuihin immateriaalioikeuksiin kyseisessä maassa, jottei kukaan muu taho voi puuttua oikeuksien käyttöön ko. alueella, ja siten estää esimerkiksi brändin nimen ja logon käytön, tehden sopimuksen noudattamisen ja siitä hyötymisen mahdottomaksi.

Kaiken kaikkiaan franchiseyrittäjyys voi olla mainio keino yrittäjyyden syrjään kiinnipääsemiseksi, mutta sopimusteksti on syytä käydä ajatuksella huolellisesti läpi ennen toimeen ryhtymistä. Kannattaa kuitenkin huomata, että mikäli haluaa rakentaa jotakin omaa, ei franchiseyrittäjyys ole varteenotettava vaihtoehto, sillä siinä kasvattaa arvoa toisen omistamalle brändille. Mahdollisuus toki on siirtyä franchiseyrittäjyydestä oman brändin luomiseen ja rakentamiseen, mutta mahdolliset franchisesopimuksen asettamat rajoitukset irtisanomiselle ja mahdollinen kilpailukielto on tällöin huomioitava.

Rita Mikkola
Kirjoittaja työskentelee Reggster Oy:ssä IPR-juristina