30.04.2025 | Tuulimarja Myllymäki

Toiminimi kertoo, kuka olet – tavaramerkki kertoo, mitä myyt

Toiminimi antaa yritykselle oikeuden toimia tietyllä nimellä ja se suojaa yritystä toimijana ja oikeushenkilönä. Mutta asiakkaasi eivät välttämättä muista yrityksesi nimeä. Sen sijaan he saattavat muistaa tuotteesi tai palvelusi nimen eli brändin. Näiden suojaamiseen tarvitset tavaramerkin.

Jos käytät yrityksesi nimeä tai osaa siitä tarjoamiesi tuotteiden tai palveluiden tunnuksena eli tavaramerkkinä, sinun kannattaa rekisteröidä se tavaramerkkinä. Näin saat paremman suojan, josta voi olla korvaamatonta apua yllättävissä tilanteissa tulevaisuudessa.

Kannattaa muistaa, että kilpailijasi voi käyttää samaa tai samankaltaista merkkiä tuotteensa myynnissä ja markkinoinnissa, jos et suojaa tavaramerkkiäsi rekisteröinnillä. Kilpaileva yritys voi päästä hyötymään luomastasi hyvästä maineesta. Pahimmassa tapauksessa kilpailijan tuotteet ovat huomattavasti huonompia kuin sinun, mikä taas haittaa sinun mainettasi ja näkyy myynnissä.

Toiminimi ei yksin riitä suojaamaan liiketoimintaa

Toiminimi on yrityksen tai elinkeinonharjoittajan käyttämä nimi liiketoiminnassa. Usein siihen kuuluu myös yritysmuodosta kertova lyhenne kuten Oy. 

Esimerkiksi kahvilatoimintaa harjoittavan yrityksen nimi voisi olla Kurjenkahvi Iris Oy. Tällä nimellä tulee posti ja tehdään vuokrasopimus. Mutta kun kahvilan ikkunateippauksiin laitetaan Cafe Kurjenkahvi Iris tai Cafe Iris ja kahvilan ainutlaatuista kahvisekoitusta myydään nimellä Iris, puhutaan tavaramerkeistä.

Tavaramerkki on tärkeä markkinoinnissa! Tavaramerkki voi olla sana (Iris), logo, pelkkä kuvio tai iskulause (Iriksestä iloa ja virtaa) tai jopa tuotteen tai sen pakkauksen erityinen ulkoasu. Se antaa tuotteille ja palveluille oman identiteetin ja toimii brändin rakentamisen perustana. 

Kurjenkahvi Iris Oy ottaa vinkistä vaarin ja rekisteröi itselleen tavaramerkin Iris sekä kahvilapalveluille että kahville. Nimi näkyy mainoksissa, somessa, ikkunoissa ja kahvipaketissa. Asiakkaat puhuvat Iriksestä, mutta eivät välttämättä Kurjenkahvi Iris Oy:stä.

Rekisteröity tavaramerkki voi pelastaa

Jos kilpailija alkaa käyttää liian samanlaista merkkiä samoilla tuotteilla tai palveluilla, rekisteröidyn tavaramerkin omistajana voit kieltää sen.

Kun Cafe Iris alkaa vetää kahvinystäviä puoleensa, paikallinen kilpailija avaa viereiseen kortteliin kahvilan nimeltä ”Iiris Kahvila”. Asiakkaat menevät sekaisin. Osa päätyy väärään paikkaan ja pettyy. 

Onneksi Kurjenkahvi Iris Oy on suojannut Iris-nimen rekisteröimällä sen. Tämän ansiosta yritys voi vaatia kilpailijaa lopettamaan sekaannusvaaraa aiheuttavan nimen käytön. Näin asiakkaat löytävät edelleen aidon Iris-kokemuksen.

Tavaramerkki – yrityksesi arvon ja kasvun salainen ase

Rekisteröity tavaramerkki voi nostaa yrityksen arvoa ja houkutella sijoittajia tai ostajia. Tavaramerkin avulla voit antaa toisille yrityksille oikeuden käyttää tavaramerkkiäsi tietyin ehdoin ja saada siitä lisenssimaksuja. Tämä voi laajentaa brändin näkyvyyttä ja tuoda tuloja ilman, että itse myyt tuotteita. Voit luoda jopa ketjumaisen liiketoimintamallin, jossa muut yrittäjät maksavat oikeudesta käyttää brändiäsi.

Esimerkkiyrityksen Iris-kahvilasta ja -kahvista kasvaakin hitti. Ihmiset jonottavat Cafe Irikseen, ja Iris-kahvisekoitusta paahdetaan yötä päivää. Iris-kahvi otetaan myös valikoitujen supermarkettien hyllyille. Jotta myös naapurimaakunnan ihmiset pääsevät nauttimaan Iris-kahvilan tunnelmasta, Kurjenkahvi Iris Oy sopii paikallisen yrittäjän kanssa tavaramerkin käyttöoikeudesta eli lisensoimisesta. Näin paikallinen yrittäjä saa lentävän lähdön liiketoiminnalleen, kun kahvilan nimi on maakunnan ihmisille tuttu ja hyväksi tiedetty.

Tavaramerkki on yrityksesi näkyvä käyntikortti tai profiilikuva markkinoilla: se varmistaa, että asiakkaat muistavat ja löytävät juuri sinun tuotteesi tai palvelusi, eivätkä kilpailijan versioita.

Muista siis ainakin tämä: Toiminimi kertoo, kuka olet – tavaramerkki kertoo, mitä myyt.