18.10.2024 | Juha Rantanen

Tiedätkö sinä, mitä et tiedä?

Oman elämäni saavutukset perustuvat monesti kahteen asiaan. Ensinnäkin siihen, että tapanani on aliarvioida edessä olevien hankaluuksien ja haasteiden määrää ja vaikeusastetta. Toiseksi vähintään yhtä tarmokkaasti yliarvoin omat kykyni ja osaamiseni. Ilman näitä arviointivirheitä, moneen asiaan en olisi lainkaan ryhtynyt, ja sen myötä olen ryhtymisissäni toisinaan onnistunut. Aika harvoin juuri niin, tai siinä aikataulussa ja kustannuksilla, jotka kuvittelin. Kaksi jälkimmäistä ylittyvät aina. No, ehkä kolmas selittävä tekijä on järjetön sisu, nimenomaan järjetön, jolla puutteet ovat kompensoitu yksinkertaisti kovalla työllä. Täydellisiä epäonnistumisiakin on matkaan mahtunut. Neljäs tekijä ovat tietenkin ne monet hyvät ihmiset ympärilläni.

Erimielisyydet kuuluvat elämään, myös liike-elämään

Kokemus on opettanut sen, että vaikka haasteet näyttävät vähäpätöisiltä ja tarmoa riittäisi, on viisasta jotkut asiat suosiolla jättää muiden tehtäväksi. Vaikka urani aikana olen melkoisesti tehnyt työtä sopimusten kanssa, silti annan jotkut juridiset asiat suoraan juristin hoidettavaksi. Esimerkiksi riidoilla on aina hintansa ja niitä syntyy silloin tällöin, vaikka miten niitä yrittäisi välttää. Olen oppinut myöntämään, että riidat kustannuksineen ovat osa menestyväkin liiketoiminnan kuluja. Kukapa omassa elämässäkään olisi onnistunut erimielisyydet täysin välttämään?

Ammattilainen päihittää tekoälynkin

Silti riitoja tulee pyrkiä välttämään, mutta ei niitä tarvitse yrityselämässä pelätäkään. Antamalla miekkojen kalistelun suoraan alan ammattilaiselle, riidat päättyvät nopeammin, useimmin sovintoon ja monesti jopa kohtuullisin kustannuksin. Lisäksi riitely ei pilaa päivää eikä hyvää työfiilistä. Se ei mene niin tunteisiin, joten samaa aikaan voi viedä positiivisia ja tuottavia asioita eteenpäin. Siinä missä tästä joutuu jotain maksamaan, toisaalta omaa aikaa säästyy parempiin tarkoituksin. Riitojen voittaminenkaan ei ole mikään bisnes, vaan yrityksen tulos tehdään tyytyväisten asiakkaiden kanssa.

Vanha sanonta sanoo, että et tiedä sitä, mitä et tiedä. No miten voisikaan? Tämän takia asiantuntija päihittää harrastelijan lisäksi ehkä jopa tekoälyn. Vaikka ei hänkään voi olla tietoinen kaikesta siitä mitä ei tiedä, niin ainakin hän tietää, mitä esimerkiksi jostain sopimuksesta puuttuu tai on tarpeetonta tietyssä tilanteessa. Sopimus itsessäänhän ei saisi olla riidan siemen vaan konsepti erimielisyyksien ratkaisuun ja niiden ennalta ehkäisyyn. Siksi mallisopimukset amatöörin käsissä voivat olla hyvinkin haitallisia riitatilanteissa tai jopa niitä aiheuttaa. 

Osaamisesta kannattaa maksaa

Ihmiselämä on sikäli monenkirjavaa, että parhaimmissakaan sopimuksissa ei voida ennakolta ihan kaikkea mukaan ottaa. Riittää kun tarpeellisimmat ja todennäköisimmät seikat ovat kussakin tapauksessa huomioitu. Liian lyhyt sopimus jättää valtavia aukkoja riitojen syntymiselle. Liian pitkää sopimusta on taas vaikea hahmottaa eikä sivumäärä yksin laatua nosta. Yrityskaupoista riidellään onneksi harvoin ehkä osittain siksi, että tarvittavat asiakirjat laativat yleensä alan ammattilaiset. Ja ehkä siksi, että yrityskauppaan on vakiintunut paljon erilaisia hyväksi havaittuja sopimusrutiineja. Asiantuntijakulut eivät siis tälläkään elämän alueella ole kustannus vaan investointi. Tai vähintään vakuutusmaksuun rinnastuva satsaus mielenrauhaan ja turvallisuuteen.

Juha Rantanen
Kirjoittaja on Suomen Yrityskaupat Oy:n toimitusjohtaja