Aineettomien oikeuksien suojaus: Menestystekijä alkavalle yrittäjälle
Oletko vasta perustanut yrityksen tai suunnitteletko sitä? Oikein hyödynnettynä aineettomat oikeudet voivat olla ratkaiseva tekijä liiketoimintasi menestykselle. Aineeton omaisuus, kuten erilaiset innovaatiot tai tunnettuutta saavuttanut brändi, auttaa yritystäsi erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan sijoittajia. Siksi myös niiden suojaaminen on usein ratkaisevaa yrityksen kasvulle.
Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) viestintäkampanja Aineettomia tarinoita jatkuu tänä syksynä. Sen tavoitteena on lisätä erityisesti pk-yritysten ja startupien tietoisuutta eri tavoista suojata aineetonta omaisuutta. Vuosi sitten käynnistynyt kampanjan ensimmäinen vaihe keskittyi muotoiluyrityksiin ja muotoilun suojaamiseen. Mukana olivat kaikkien tuntema Fiskars, hiilihapotuslaitteita valmistava Mysoda, valaisimistaan tunnettu Secto sekä puisia rusetteja valmistava Hermandia.
Tuoreilla, juuri julkaistuilla videoilla tarkastellaan erityisesti digitaalisia palveluita ja tuotteita. Mukana ovat muun muassa pelialan kotimainen pioneeri Rovio, AR-teknologiaa kehittävä Dispelix, lisätyn todellisuuden avulla drone-ohjausta kehittävä Airhud sekä soitonopetussovellus Yousician. Videoilla yritykset kertovat, miten ne ovat onnistuneesti rakentaneet ja suojanneet aineetonta omaisuuttaan sekä huomioineet sen strategiassaan. Aineettoman omaisuuden suojaaminen on tuonut liiketoiminnalle ennakoitavuutta ja mahdollistanut kasvua.
Yousicianin Head of Legal, Jacob Stevens-Yager, toteaakin haastattelussaan, että hyvä IPR-strategia suojaa yritystä riskeiltä ja yllättäviltä kustannuksilta.
Aineettomat oikeudet: Kasvua, rahoitusta ja kilpailukykyä
Rovion Senior Art Director Tatu Petersen-Jessen taas painottaa, että yrityksen on tärkeää huomioida aineeton omaisuus osana sisäisiä prosessejaan heti tuotannon alkuvaiheessa.
”Pelisuunnittelutiimien on tärkeää ymmärtää, mitä aineetonta omaisuutta voi suojata sekä miten muiden oikeuksia kunnioitetaan.”
Yritysten puheenvuoroissa korostuu, että aineettomien oikeuksien suojaaminen ei ole vain juridinen velvoite, vaan se voi vaikuttaa suoraan yrityksen kilpailukykyyn markkinoilla sekä mahdollisuuksiin kerätä rahoitusta.
”Patentit vaikuttavat myönteisesti yrityksen rahoitukseen ja osoittavat, että olemme teknologiakehityksen eturintamassa”, toteaa Dispelixin IP-johtaja Teppo Häyrynen.
Kun yritys toimii nopeasti kehittyvillä ja kilpailluilla markkinoilla, aineettoman omaisuuden suojaaminen voi olla jopa ratkaisevin kilpailuvaltti.
”IPR-omaisuus saattaa olla tulevaisuudessa meille jopa tärkein tekijä, kun toimimme ainutlaatuisena toimijana uusilla markkinoilla”, kuvaa Airhudin toimitusjohtaja Hannu Lesonen patenttien merkitystä yritykselleen.
Konkreettisia esimerkkejä yrittäjältä yrittäjille
Kampanja on luotu erityisesti herättelemään yrityksiä, jotka tuntevat heikosti tai eivät lainkaan aineettomien oikeuksien tarjoamia mahdollisuuksia. Tavoitteena on tarjota alkaville ja kasvaville yrityksille konkreettista ja käytännönläheistä tietoa yritysten omien kokemusten kautta siitä, miten aineettomat oikeudet tulisi huomioida liiketoiminnassa.
Itse kiteyttäisin kampanjan tavoitteen seuraavasti: Yrittäjät eivät etsi tietoa, vaan ratkaisuja.
Kampanjan projektipäällikkönä toimii PRH:n kehitysasiantuntija Olli Ilmarinen. Hän on todennut osuvasti, että digitaalisessa liiketoiminnassa toimitaan tyypillisesti suoraan globaaleilla markkinoilla, jolloin myös aineettomien oikeuksien rikkomisen riskit moninkertaistuvat. Siksi on erityisen tärkeää, että yrittäjä ymmärtää jo alkuvaiheessa, mitä ja miten kannattaa suojata.
Kampanja kaikkien hyödynnettävissä
Kampanjaan liittyvät videot ja yrittäjätarinat ovat saatavilla kampanjan verkkosivustolla sekä sosiaalisen median kanavissa, joissa niitä jaetaan aihetunnisteella #aineettomiatarinoita. Materiaalit ovat vapaasti kenen tahansa hyödynnettävissä aiheeseen liittyvissä tapahtumissa tai koulutusmateriaalina.
Nyt on erinomainen hetki selvittää, mitä aineettomia oikeuksia yritykselläsi on, tai on mahdollista kehittää, ja varmistaa, että innovaatiosi ja liiketoimintasi saavat ansaitsemansa suojan. Hyvä IPR-strategia voi olla juuri se tekijä, joka auttaa yritystäsi menestymään ja kasvamaan tulevaisuudessa.
Katso esimerkkejä ja opi lisää aineettomien oikeuksien suojaamisesta kampanjan videoilta osoitteessa www.aineettomiatarinoita.fi. Sivustolla on myös tarjolla linkkejä kattaviin tietolähteisiin aineettomien oikeuksien suojauksesta ja hyödyntämisestä.
Jani Joenniemi
Kirjoittaja on Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston EUIPO:n verkostoasiantuntija.