24.04.2025

Kipinä yrittäjyyteen syttyi sparrailusta ystävien kanssa

Helsinkiläinen Pia Adlivankin oli ehtinyt tehdä pitkän ja mielenkiintoisen uran toimitusjohtajana, viimeisimmäksi Linnanmäen ja Lasten Päivän Säätiön johdossa, kun hän viime kesänä päätti vielä yrittää jotakin aivan uutta.

Ystäviensä kanssa Pia oli jo vuosia sparraillut ja leikitellyt ajatuksella yrittäjyydestä, mutta sitä omaa juttua ei tuntunut löytyvän. Viime syksynä ajatukset kuitenkin selkiytyivät, idean kipinä leimahti liekkiin ja yritys Spark2Boost sai alkunsa. 

Maksuttomat yritysneuvontapalvelut tulivat Pian eteen hänen etsiessään tietoa starttirahasta. Business Helsingin yritysneuvojan kanssa Pia kävi erinomaisia keskusteluja, yritysneuvoja haastoi ja esitti kiperiäkin kysymyksiä. Neuvonnan yhteydessä myös liiketoimintasuunnitelma laskelmineen täydentyi ja täsmentyi. Starttirahaa Pia ei loppujen lopuksi lähtenyt hakemaan, koska oli käynnistänyt liiketoiminnan starttirahan myöntämisen näkökulmasta liian aikaisin.

Syyskuussa Pialla oli valmiina liikeidea ja helmikuussa käynnistyi yrityksen ensimmäinen toimitusjohtajien Spark2Boost -mentorointiohjelma. Yritysidean ytimessä on halu tarjota johtajille konkreettisia työkaluja ja oppeja, auttaa heitä löytämään oma potentiaalinsa sekä tarjota mentorointia työssä, jossa ollaan usein ilman vertaistukea.

Kun tarjoat apua, saat sitä myös itse

Pia ei mielestään voi liikaa korostaa verkostojen merkitystä.

– Verkostoituminen on yrittäjälle kaikkein tärkeintä. Ole aktiivinen, tutustu muihin ihmisiin, myös oman alasi ulkopuolelta ja jaa omaa osaamistasi pyyteettömästi. Antamasi apu voi tulla takaisin, usein vielä moninkertaisesti, muistuttaa Pia.

Pian toinen neuvo yrittäjyyttä suunnittelevalle – tai oikeastaan ihan kaikille – on henkilöbrändin rakentaminen koko työuran ajan. Omien arvojensa mukaisesti kannattaa käyttäytyä johdonmukaisesti joka tilanteessa. Muut ihmiset muistavat kyllä, minkälaisen tunnejäljen heissä jätät ja onko jälki sellainen, että kanssasi halutaan tehdä yhteistyötä jatkossakin.

Omaa osaamistaan ja omia vahvuuksiaan kannattaa myös tuoda esiin esimerkiksi sosiaalisen median asiantuntijakirjoituksissa. 

Yrittäjyys vaatii rohkeutta

Pia löytää helposti yhtäläisyyksiä huvipuistomaailman ja yrittäjyyden välillä. Kumpikin vaatii rohkeutta tehdä asioita eri tavalla kuin muut tekevät.

– Huvipuiston uudet laitteet eivät ole kiinnostavia, jos ne ovat aivan samanlaisia kuin jo olemassa olevat. Pitää uskaltaa katsoa pidemmälle tulevaisuuteen avoimin mielin ja kuulostella trendejä jo hiukan etukenossa.

Sama ajattelutapa toimii liiketoiminnassa: rohkeus kokeilla ja ottaa oppia myös epäonnistumisista on usein se, mikä erottaa hyvästä erinomaisen.

Rohkeutta on myös se, että kiinnittää huomiota omaan jaksamiseen. Vaikka yrittäjällä on vapaus aikatauluttaa omat tekemisensä, hän ei voi olla kone, joka tekee töitä 24/7. Yrittäjän pitää muistaa olla armollinen itselleen ja tätä Pia korostaa myös omille mentoroitavilleen.

Päättäjien suuntaan Pialla on toive tai oikeastaan muistutus: Suomessa tarvitaan yrittäjyyttä ja sen syntymistä pitäisi tukea. Pienikin yritys voi kasvaa isoksi, luoda työpaikkoja ja sitä kautta lisätä koko alueen elinvoimaa.

Pia arvostaa Business Helsingin yritysneuvonnasta saamaansa vahvaa tukea.

– Kun yrittäjyydelle taataan kannustava ilmapiiri ja matala kynnys aloittaa, syntyy samalla uusia innovaatioita ja mahdollisuuksia koko yhteiskunnan hyväksi.